Kommuniké från AIK Fotboll AB:s årsstämma den 12 mars 2015

Kommuniké från AIK Fotboll AB:s årsstämma den 12 mars 2015 inklusive val av ny styrelse med avvikelse från nomineringskommitténs förslag.

Följande beslut fattades av årsstämman:

• Val i enlighet med förslag från Bolagets majoritetsägare, AIK Fotbollsförening till styrelse (med avvikelse från det förslag som lagts fram av Bolagets nomineringskommitté). Omval av styrelseledamöterna Mattias Grundström och Johan Segui. Nyval av styrelseledamoten Anders Knave, Petter Lindfors, Anna Magnusson och Helena Sandermark. Johan Segui valdes som styrelsens ordförande.
  • Resultat- och balansräkningen för moderbolaget respektive koncernen avseende räkenskapsåret 2014 fastställdes. Årets resultat om 13 075 881 kronor läggs till den ansamlade förlusten om totalt -17 475 821 kronor varpå -1 399 940 kronor överförs i ny räkning. Någon utdelning lämnas inte.
  • Styrelsearvode skall ej utgå till styrelsens ledamöter och revisorsarvode skall utgå enligt godkänd räkning.
  • Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2014.
  • Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare fastställdes i enlighet med av styrelsen framlagt förslag.
  • Bemyndigande för styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier, i enlighet med av styrelsen framlagt förslag.
  • Bemyndigande för styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om upptagande av vinstandelslån och/eller kapitalandelslån, i enlighet med av styrelsen framlagt förslag.

Thomas Edselius, VD AIK Fotboll AB

070 - 431 12 11, thomas.edselius@aik.se

Håkan Strandlund, Ekonomichef AIK Fotboll AB

070 - 431 12 61, hakan.strandlund@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.