Lalawélé Atakora lämnar AIK Fotboll

Mittfältaren Lalawélé Atakora lämnar AIK efter tre och ett halvt år i klubben och ny klubbadress blir allsvenska Helsingborgs IF.

- Lalawélé har under åren gjort en del bra insatser för AIK, men är idag inte en del av framtidsplanen för oss och därför är denna lösning bra för alla parter, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

- Jag vill tacka klubben för de dryga tre år som jag har varit här. Jag har trivts bra i AIK och kommer alltid att minnas min tid här med glädje, säger Lalawélé Atakora.

24-årige Lalawélé Atakora, född den 9 november 1990 i Togos huvudstad Lomé, kom till AIK från Liberty Togo den 18 augusti 2011 och en vecka senare fick han sitt spel- och arbetstillstånd. Debuten i AIK skedde den 28 augusti 2011 hemma mot Syrianska FC (1-0) i Allsvenskan då han byttes in istället för Kwame Amponsah Karikari i den 81:a minuten. Atakoras första mål för klubben kom hemma mot Gais (2-1) den 1 oktober 2011 då han mot det norra målet på Råsunda fick på en underbar volleyträff i den nionde minuten och gav AIK ledningen med 1-0. AIK utnyttjade i slutet av året den köpoption som fanns i låneavtalet och tecknade ett treårsavtal över 2014 med Atakora.

2012 blev hans bästa år i AIK-tröjan och totalt spelade han 32 tävlingsmatcher, varav 18 från start, samt svarade för ett mål och tre målgivande passningar. 2013 spelade han mer sporadiskt och det blev endast nio matcher i Allsvenskan och en i Svenska cupen under våren och sommaren och den 29 juli kom AIK överens om ett låneavtal som sträckte sig till sommaren 2014 med den turkiska klubben Balıkesirspor Kulübü som spelade i PTT 1. Lig. I samband med att klubbarna kom överens om lånet så förlängde även Atakora sitt avtal med AIK i ytterligare sex månader, till och med sommaren 2015.

Totalt blev det 52 tävlingsmatcher, varav 26 från start, och tre mål för Lalawélé Atakora i AIK-tröjan. Han noterades även för fyra målgivande passningar och sju gula kort i dessa tävlingsmatcher.

Under Atakoras tid i klubben slutade AIK på andra (2011), fjärde (2012), andra (2013) och tredje (2014) plats i Allsvenskan, han fick dock endast medalj 2012 då han spelade för få matcher de övriga åren.

AIK Fotboll tackar Lalawélé Atakora för sina insatser.

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll

070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.