Lamine Fanne till Luton Town FC

AIK Fotboll är överens med den engelska klubben Luton Town FC om en transfer av Lamine Fanne som gäller från och med den 1 januari 2025 – vilket innebär att Fanne kommer avsluta den allsvenska säsongen 2024 i AIK-tröjan. Den 20-årige mittfältaren anslöt till AIK inför säsongen 2023 och det har hittills blivit 14 tävlingsmatcher och en assist i den svartgula tröjan.

– AIK Fotbolls scout Tobias Ackerman och andra gjorde ett bra jobb med att hitta denna pärla. Lamine har haft en fantastisk utveckling sedan jag kom till klubben och efter den här säsongen tar han nästa steg i karriären. Det är en topplösning för alla parter, även om vi helst ville se honom ännu längre i vår älskade AIK-kostym, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass      Från (kSEK)  Till (kSEK)
I                      0            2 500
II              2 500            5 000
III             5 000          10 000
IV           10 000          20 000
V            20 000          40 000
VI           40 000          70 000

Transfern av Lamine Fanne till Luton Town FC hamnar i klass V, med möjlighet att förändras till klass VI vid utfall av villkorsbaserade transfersummor. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Lamine Fanne, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Denna information är sådan som AIK Fotboll AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2024, klockan 23:59 (CET).