LÅT HJÄRTAT SLÅ FÖR AIK!

AIK Fotboll tar redan idag ett stort samhällsansvar, bland annat genom en starkt växande och framgångsrik ungdomsverksamhet, men vill under året utöka sitt engagemang i frågor som dagligen berör oss alla eller någon i vår närhet. Med anledning av detta lanserar därför AIK Fotboll en årligt återkommande välgörenhetsmatch under namnet ”Låt hjärtat slå för AIK”. Årets match är AIK - Helsingborgs IF som spelas på Friends Arena söndagen den 31 maj och AIK Fotbolls samarbetspartner är Hjärt-Lungfonden.

Målsättningen med AIK Fotbolls första välgörenhetsmatch är att samla in minst 250 000 kronor till Hjärt-Lungfonden, innan, under och efter toppmatchen på Friends Arena. Samtliga AIK-supportrar kan tillsammans med klubben bidra på sitt eget sätt till insamlingen.

AIK Fotboll kommer att öppna upp en speciell läktarsektion på matcherna som spelas under namnet ”Låt hjärtat slå för AIK” där 50% av intäkterna tillfaller Hjärt-Lungfonden under 2015, och Ticnet bidrar genom att skänka sin serviceavgift på dessa biljetter. AIK-supportrar som vill stödja initiativet kan köpa biljetter via en speciellt framtagen biljettlänk som även kan användas av årskortsinnehavare som vill bjuda någon på en fotbollsmatch för att både stödja laget i matchen, men även bidra till ett starkare samhälle.

AIK Shop har till årets match tagit fram 320 signerade svarta matchtröjor där 1 000 kr/såld tröja tillfaller Hjärt-Lungfonden. AIK Fotboll har dessutom startat en insamling på webben för Hjärt-Lungfonden där de insamlade pengarna går till forskningen som kan ge fler människor fler friska år. Små och stora bidrag tas tacksamt emot och vi vill poängtera att ingen summa är för liten för många bäckar små… Tillsammans räddar vi liv!

– För Allmänna Idrottsklubben är det en hederssak att kunna bidra och medverka i viktiga frågor. Vår insamling till Hjärt-Lungfonden är en nystart på ett samarbete som påbörjades 2008, tillsammans med Storstockholms sjukhus, och är ett viktigt långsiktigt samarbete, säger AIK Fotbolls ordförande Johan Segui.

– Vi är tacksamma för föreningens engagemang och deras insamling till förmån för Hjärt-Lungfonden. Det är ett fint initiativ som möjliggör livsviktig forskning så att vi kan rädda fler liv, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare Hjärt-Lungfonden.

Inför den allsvenska matchen AIK - Helsingborgs IF den 31 maj, kl 15:00 genomför AIK Fotboll årets första Gnagisland utanför Friends Arena och Hjärt-Lungfonden finns på plats och erbjuder alla att prova på hjärt-lungräddning med hjärtstartare under det populära och välbesökta familjearrangemanget.

Insamlingen kommer tillsammans med övriga initiativ att synas bland annat på AIK Fotbolls officiella hemsida samt i klubbens sociala medier och förhoppningen är att detta ger ringar på vattnet så att ”Låt hjärtat slå för AIK” får ett stort genomslag direkt och växer sig starkare år för år.

AIK Fotboll är extra stolta att 2015 kunna ta ett ännu större samhällsansvar och starta denna insamling till Hjärt-Lungfonden och att återigen få tillfälle att jobba tillsammans med dem i dessa viktiga frågor.

Sätt att bidra till insamlingen:

• Ge en gåva till AIK Fotbolls insamling via Hjärt-Lungfondens hemsida:

• Köp matchbiljett där 50% av biljettpriset tillfaller Hjärt-Lungfonden:

• Sms:a GE 300 AIK2015 till 72672 för att ge 300 kr till insamlingen. Byt ut 300 mot 500 eller 100 om du vill ändra gåvobelopp.

•  Köp en signerad svart matchtröja i AIK Shop eller online där 1 000 kr/såld tröja tillfaller Hjärt-Lungfonden: http://www.aikshop.se/

Johan Segui

Ordförande AIK Fotboll

Mobilnummer: 070 - 431 12 35

johan.segui@aik.se

Anna Ålenius Mathson

Pressansvarig, Hjärt-Lungfonden

Direktnummer: 08 - 566 24 227

Mobilnummer: 070 - 854 42 30

anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.