Mohamed Bangura till Skottland

Mohamed Bangura lämnar AIK för Celtic FC. Efter lite drygt ett år i klubben blir forwarden AIK:s näst största spelartransfer genom tiderna. Övergången sker omedelbart och Bangura missar AIK:s sju sista allsvenska matcher.

- AIK har inte bud i paritet med vad Mohamed känslomässigt är värd för oss, dock är storleken på affären topp-två i AIK:s transferhistoria, vilket nu gör att vi kan fortsätta utveckla laget, verksamheten och klubben till något en enskild spelare aldrig klarar av, säger sportchef Jens Andersson.

Mohamed Bangura kom till AIK hösten 2010 från IFK Värnamo och utvecklades snabb till en klasspelare. Han bidrog stort i klubbens kamp om det allsvenska kontraktet 2010 och har i år fortsatt utvecklats både offensivt och defensivt. Mohamed Bangura, född 1989, har startat i 29 matcher i AIK – samtliga som forward – och även gjort två inhopp. Totalt har han gjort 13 allsvenska mål i AIK-tröjan. AIK tar inte in en forward till de återstående sju matcherna under hösten.

- Vi väljer med den ekonomi och de sparkrav vi har internt, att planera långsiktigt och inte försöka ersätta allsvenskans bäste spelare på kort sikt med en högriskchansning, vilket skulle bli fallet med de pengar vi har att tillgå. Istället ger vi de forwards som just nu finns i truppen möjlighet att konkurrera, prestera och utvecklas, säger Jens Andersson.

-I dagsläget prioriterar vi det långsiktiga arbetet och att följa vår strategi vilket denna försäljning är ett resultat av, säger ordförande Johan Strömberg.

Försäljningen av Mohamed Bangura innebär att AIK under augusti har gjort sina två största spelartransfers genom tiderna. Den största är Teteh Banguras övergång till turkiska Bursaspor tidigare under månade. Affären med Celtic FC betyder att AIK ännu en gång gör en stor transfer av en icke-EU-spelare från Allsvenskan, vilket är ovanligt. Övergångsersättningens netto kommer i AIK Fotboll AB:s kvartalsrapport tre för 2011 ingå i rubriken ”Spelarförsäljningar” i den redogörelse för omsättning som görs i rapporten.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Strömberg, ordförande AIK Fotboll AB, 070-510 57 75

Annela Yderberg, vd AIK Fotboll AB, 070-431 12 62

Jens Andersson, sportchef AIK Fotboll AB, 070-431 12 30

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag och ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2011 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan Elit samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB har även ett samarbetsavtal med FC Väsby United, som spelar i Division 1 Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.

AIK Fotboll AB (publ), Box 1257, 171 24 Solna, Tel: +46 (0)8-735 96 50, Fax: +46 (0)8-735 96 79