NIOMÅNADERSRAPPORT JAN - SEPT 2012

Januari - September 2012:

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 85,6 MSEK (97,1).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -3,0 MSEK (31,1).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till -6,2 MSEK (27,1).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till -7,0 MSEK (29,4).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till -0,32 SEK (1,50).
  • Daniel Majstorović, Ibrahim Moro och Henok Goitom har under det tredje kvartalet anslutit till truppen. Mohammed Bangura har hyrts från Celtic FC t o m december 2012.
  • Debiterade poliskostnader för bevakning av matcher har under perioden uppgått till 2,7 MSEK (0).

Tredje kvartalet 2012:

• Rörelsens intäkter för perioden uppgick till 43,6 MSEK (58,2).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 4,7 MSEK (37,9).
  • Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till 3,4 MSEK (36,6).
  • Koncernens resultat efter skatt för perioden uppgick till 3,1 MSEK (36,3).
  • Resultat efter skatt per aktie för perioden uppgick till 0,14 SEK (1,66).
  • Debiterade poliskostnader för bevakning av matcher har under perioden uppgått till 2,1 MSEK (0).

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK Fotboll slutade på fjärde plats i Allsvenskan säsongen 2012 med 55 poäng efter 15 vinster, tio oavgjorda och fem förluster. AIK Fotboll slutade på andra plats i publikligan med ett genomsnitt på 14 311 (13 865) åskådare per hemmamatch.
  • AIK Fotboll har spelat tre matcher i gruppspelet av Uefa Europa League vilket resulterat i två förluster och en oavgjord. Två hemmamatcher och en bortamatch återstår i gruppspelet och AIK har fortfarande chansen att ta sig vidare från gruppspelet
  • Bolaget har den första oktober anställt Niklas Nestlander som ny Kommersiell Chef.
  • Poliskostnader för bevakning av matcher efter rapporttidens utgång estimeras till 3,3 MSEK (0). Totalt beräknas poliskostnader för året 2012 uppgå till 6,0 MSEK (0).

Försäljning och marknad

Under de första nio månaderna slöt Bolaget ett nytt ettårigt avtal med Ventilationsutveckling AB samt ett nytt ettårigt avtal med Smiths Bil AB.

Bolagets största sponsorer har fleråriga avtal och är således en partner till klubben även nästa år.

Intresset för våra eventpaket på Råsunda har under 2012 varit stort och därför ser vi också en ökning intäktsmässigt från föregående år.

I och med flytten till Friends Arena förs ett flertal dialoger med större bolag om partnerskap inför nästa säsong. AIK Fotbolls möjligheter till fler och större B2B-affärer möjliggörs på Friends Arena och våra premiumprodukter 2013 finns inom kort ute till försäljning.

Antalet företag som har ett partnerskap med AIK Fotboll ligger kvar på samma nivå som för 2011. Antal företag uppgår till ca 500 st.

AIK Merchandise omsättning har under de tre första kvartalen varit högre jämfört med samma period föregående år och uppgår till 7 170 KSEK (6 413). Den största förklaringen ligger i en hög försäljning av den nya matchtröjan som lanserades i mars i år och att vissa utgående varor har sålts till rabatterat pris. AIK Merchandise uppvisade under de första nio månaderna 2012 ett negativt resultat på -541 KSEK (-634).

Match och arrangemang

Herrarnas A-lag har spelat tolv (13) hemma-matcher under de första nio månaderna, med en totalpublik på 162 178 (183 972) åskådare. Detta ger ett publiksnitt på 13 515 (14 152).

Totalt har under året sålts 12 163 årskort vilket är rekord i AIK Fotbolls historia.

Olika kringarrangemang har anordnats vid samtliga hemmamatcher. Ett flertal aktiviteter i samarbete med Solna Stad och barnevenemang (t ex Gnagisland) har genomförts.

Var och en av våra sista matcher på Råsunda har tillförts en speciell inramning med fanbärare och legender från förr har hyllats.

Planeringen inför flytten till den nya arenan 2013 och de tre Europa League-kvalmatcherna på hemmaplan har i stor del präglat det dagliga arbetet.

Fotbollsverksamheten och spelartruppen

Under det tredje kvartalet har AIK Fotbolls herrtrupp spelat 13 omgångar i Allsvenskan med följande resultat: sju segrar, tre oavgjorda och tre förluster.

Totalt har 27 omgångar spelats av Allsvenskan vid kvartalets slut.

AIK Fotboll har under det tredje kvartalet även kvalificerat sig till gruppspelet i Uefa Europa League genom att i kvalomgångarna slå ut FH Hafnarfjarðar (Island), KKS Lech Poznań (Polen) och slutligen PFC CSKA Moskva (Ryssland).

I Europa Leagues gruppspel har följande matcher hittills spelats: SSC Napoli (Italien) - AIK 4-0, AIK – FC Dnipro (Ukraina) 2-3 samt PSV Eindhoven (Holland) - AIK 1-1.

Samarbetet med FC Väsby United har avslutats och inför säsongen skrevs ett nytt samarbetsavtal med Akropolis IF.

Herrarnas A-trupp har inför årets allsvenska start varit på två träningsläger i Antalya, Turkiet samt i Portland, USA. A-laget spelade tio träningsmatcher innan säsongen.

Spelarövergångar

Inför säsongen 2012 anslöt Edward Owusu från IF Brommapojkarna, Celso Borges som Bosman från Fredrikstad FK, Alhassan ”Crespo” Kamara från FC Kallon (via lån från Bodens BK), Pontus Engblom återvände till AIK efter utlåning till GIF Sundsvall under 2011. Dessutom lyftes Robin Quaison upp till herrarnas A-trupp från herrarnas J-trupp och Sal Jobarteh från FC Väsby United.

Förlängning av avtal har träffats med en spelare under sommaren, Viktor Lundberg.

Admir Ćatović har lämnat AIK Fotboll genom att klubben och spelaren gemensamt kommit överens om att bryta avtalet i förtid.

Kevin Walker såldes under det första kvartalet till GIF Sundsvall. Pontus Engblom såldes under det andra kvartalet till norska FK Haugesund.

Kwame Amponsah Karikari har återvänt efter utlåning från Degerfors IF

AIK Fotboll skrev under det andra kvartalet avtal med Daniel Majstorović, Bosman från Celtic FC. Avtalet löper t o m 2014.

Ibrahim Moro från New Edubiase United FC, Ghana, Henok Goitom som Bosman från spanska Almeira anslöt båda under det tredje kvartalet. Även Mohamed Bangura från Celtic FC anslöt under det tredje kvartalet och har hyrts t o m december 2012 från Celtic FC.

Spelartruppen bestod efter augustis transfer-fönster av 20 utespelare och två målvakter (exkl fem spelare som är utlånade).

AIK Fotboll har under perioden avtalat om att låna ut fem spelare. Alhassan ”Crespo Kamara till Örebro SK, Sal Jobarteh till IK Sirius, Edward Owusu och Christian Kouakou till Akropolis IK samt Niklas Maripuu till Umeå FC.

Resultat och finansiell ställning

Omsättningen under årets första nio månader uppgick till 85,6 MSEK (97,1) vilket är 11,5 MSEK lägre än motsvarande period föregående år, detta framförallt beroende på att under det tredje kvartalet 2011 såldes spelarna Mohamed Bangura och Teteh Bangura med en realisationsvinst på dryga 30 MSEK. Europa League-spelet har jämfört med 2011 ökat 2012 års omsättning med 19 MSEK. Årskortsförsäljningen periodiseras ut över samtliga hemmamatcher. Koncernens resultat och finansiella ställning är sämre för perioden jämfört med motsvarande period före­gående år Detta förklaras till största delen av 2011 års spelarförsäljning, samt av ökade kostnader i samband med Europa Leaguespel. Spelartruppen har under sommaren/hösten 2012 kraftigt förstärkts med medföljande högre personalkostnader samt med avsikten att ha en stark trupp för Europaspelet och stå väl rustade inför säsongen 2013. Finansiering av spelare har möjliggjorts av nya sponsoravtal som är villkorade av ett arenaavtal med Friends Arena. Dessa sponsoravtal genererar intäkter fr o m hösten 2012 varför en matchning av intäkter och kostnader inte kommer att uppnås fullt ut under detta räkenskapsår.

Rörelsens intäkter uppgick under det tredje kvartalet till 43 596 KSEK (58 230). Under årets första nio månader var rörelsens intäkter 85 595 KSEK (97 084).

Rörelseresultatet under det tredje kvartalet uppgick till 3 378 KSEK (36 600) och för årets första nio månader -6 247 KSEK (27 131).

Avskrivningar har för kvartalet belastat resultatet med 1 286 KSEK (1 285) och för årets första nio månader med 3 225 KSEK (3 948).

Resul­tatet efter skatt för koncernen under det tredje kvartalet blev 3 107 KSEK (36 348) och för de första nio månaderna -6 955 KSEK (26 973).

Koncernens egna kapital uppgick per den 30 september 2012 till 22 614 KSEK (48 706) och de långfristiga skulderna, inklusive avsättningar, uppgick till 19 173 KSEK (26). Föregående år var större delen av Bolagets lån kortfristiga, vilket förklarar den stora skillnaden.

Kommentarer till den finansiella utveck­lingen

Match & Event­försäljningen uppgick till 27 230 KSEK (28 318) under årets första nio månader. Perioden omfattar tolv (13) hemmatcher inklusive Bolagets hemmaderby mot Djurgården. Omsättningen är i nivå med föregående år. Den svagare försäljningen i det tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år förklaras av att AIK:s derby mot Djurgården låg i år i det andra kvartalet. 2011 låg vårt hemmaderby i kvartal tre. Intäkter från deltagande i Europaspelet redovisas under Cupspel.

Spons­ring och reklam har under de första nio månaderna haft en omsättning motsvarande 21 600 KSEK (19 792). Denna avvikelse är till viss del en periodiseringseffekt och sponsring och reklamintäkter ligger i stort sett på samma nivå som föregående år.

Cupspelsintäkter uppgick under det tredje kvartalet till 19 189 KSEK (0). Intäkter avser bidrag från Uefa för respektive vinst i kvalomgångar, kvalificering för gruppspelet i Uefa Europa League samt publik- och marknadsintäkter för hemmamatcher mot europeiska motståndare. AIK Fotboll har under det fjärde kvartalet tre hemmamatcher kvar i Europa League.

Under det tredje kvartalet uppgick intäkterna för Spelarförsäljningar till 1 379 KSEK (33 264) och för årets nio första månader till 1 892 KSEK (34 747). Den stora skillnaden jämfört med föregående år är försäljningarna av Teteh och Mohamed Bangura under 2011.

In­täkterna från Cen­trala Avtal uppgick till 6 466 KSEK (6 384) för årets nio första månader, vilket är i princip oförändrad nivå jämfört med 2011.

Sou­venirförsälj­ningens omsättning har under de nio första månaderna varit 11% högre än under motsvarande period 2011. Kampanjen ”Sista året på Råsunda” samt lansering av en ny matchtröja i början av mars har lett till ökade intäkter. Varulagret har den 30 september 2012 ökat med 1 711 KSEK, till 5 151 KSEK, jämfört med 30 september 2011. Souvenirförsäljning har ett negativt resultat efter de första nio månaderna. Ett åtgärdspaket för att komma tillrätta med detta har pågått under 2012 och pågår fortfarande.

Q3 2012

85 595

97 084

115 658

Rörelsens omkostnader var under det tredje kvartalet 40 218 KSEK (21 630). Den ökade kostnadsmassan förklaras med ökade personalkostnader för spelare. Tre nyförvärv (Daniel Majstorović, Ibrahim Moro och Henok Goitom) har belastat det tredje kvartalet med sign-on och lönekostnader. Även ökade kostnader i samband med deltagande i Europaspelet belastar det tredje kvartalet. Kostnader hänför sig till resor, hotell, böter, matchannonsering och höga poliskostnader, etc.    För det första halvåret var rörelsens kostnader 91 842 KSEK (69 954) vilket är 31% högre än 2011. Den ökade kostnadsmassan har framförallt uppstått under det tredje kvartalet och förklaras ovan. Vi har även kostnader för inköp av spelare som möjliggjorts genom sponsoravtal knutna till den nya arenan. Dessa kostnader av engångskaraktär matchas av sponsorintäkter relaterade till vårt arenaavtal med Friends Arena fr o m hösten 2012, dock inte fullt ut under 2012.

De ökade kostnaderna för handels­varor under de nio första månaderna, 4 771 KSEK (3 814) är ett resultat av ökad omsättning i AIK Shop. Handelsvaror avser i huvudsak inköp av varor till AIK Shop.

Övriga inköpta varor och tjänster var för de första nio månaderna högre, 15 090 KSEK (10 987), jämfört med samma period föregående år. I dessa kostnader ingår t ex hyra av planer, böter och andra match- och försäljningsomkostnader. De största orsakerna är framförallt kostnader för deltagande i Europaspelet, dessa kostnader uppgår till 3 217 KSEK. Två träningsläger genomfördes även under våren, ett i Turkiet och ett i USA till en kostnad av 749 KSEK (269).

Övriga externa kostnader var för de första nio månaderna högre, 16 836 KSEK (12 373), jämfört med samma period föregående år. I dessa kostnader ingår t ex kostnader för resor (biljetter, kost och logi), konsultarvoden och poliskostnader. Även här är den största förklaringen till den negativa avvikelsen jämfört med föregående års motsvarande period deltagande i Europaspelet. Kostnader för detta uppgår till 3 457 KSEK. Poliskostnader för året uppgår till 2 726 KSEK, varav för Europaspel 862 KSEK. Kostnader för deltagande i Europaspel och poliskostnader exkluderat så har externa kostnader minskat med 858 KSEK jämfört med föregående år.

Övriga inköpta varor och tjänster och övriga kostnader sammanslaget uppgår till 31 926 KSEK (23 360), en negativ avvikelse på 8 566 KSEK. Kostnader för deltagande i Uefa Europa League och debiterade poliskostnader uppgår till totalt 8 538 KSEK (0). Polis- och Europaspels-kostnader exkluderat så har kostnaderna ökat med 28 KSEK.

Posten för personalkostnader för de första nio månaderna 2012 uppgick till 51 670 KSEK (36 600), en ökning med 15.1 MSEK. Denna ökning under de första nio månaderna förklaras dels av större spelarinköp under kvartal tre där sign-on och lönekostnader belastar resultatet. Spelarinköp under kvartal tre avser Daniel Majstorović, Henok Goitom och Ibrahim Moro. Ökade personalkostnader förklaras också av kostnader av engångskaraktär för spelare där intäkter inte matchar kostnader fullt ut under 2012. Finansiering av spelare har möjliggjorts av nya sponsoravtal som är villkorade av ett arenaavtal med Friends Arena.

Avskrivningarna och övriga rörelsekostnader har under de tre första kvartalen uppgått till 3 476 KSEK (6 180).

Kassaflödet var under det tredje kvartalet 10 235 KSEK (14 053). Förutom det positiva resultatet ligger den största förklaringen till kassaflödet i den positiva förändringen av rörelsekapitalet på -6 315 KSEK där vi bl a ökat våra kortfristiga skulder med 6 120 KSEK. Kassaflödet var under det första nio månaderna -2 967 KSEK (15 166).  Förutom det negativa resultatet på -6 247 KSEK ligger den största förklaringen även här i förvärv av spelare (investeringsverksamheten) på -5 619 KSEK.  Finansieringsverksamheten har påverkats positivt med 13 250 KSEK p g a investeringar från finansiärer i spelarlån samt ett nytt förmånligt kortfristigt lån.

Aktieägare

Den 30 september 2012 var det totala antalet aktieägare i Bolaget 3 926 (3 949). Huvuddelen är privatpersoner som äger endast ett mindre antal aktier. Tabellen visar de sex största aktieägarna:

Namn/Adress

Antal aktier

Röster  (%)

Innehav  (%)

AIK FOTBOLLSFÖRENING

FABEGE AB

BYSTEDT & SON AB

TÖRNQVIST, TORBJÖRN

VERTURUS FÖRVALTNINGS AB

409 822

BANQUE ÖHMAN.

366 878

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Bolaget har den 1 oktober anställt Niklas Nestlander som ny Kommersiell Chef.
  • Poliskostnader för bevakning av matcher efter rapporttidens utgång uppskattas till 3,3 MSEK (0). Totalt beräknas poliskostnader för året 2012 uppgå till 6,0 MSEK (0).

Strategiska fokusområden 2012

• Sista året på Råsunda – efter 75 år på Råsunda lämnar AIK Fotboll sin hemmaborg. Råsunda har en stor betydelse för klubben och dess supportrar inte minst ur ett identitetsperspektiv. Ett antal aktiviteter har genomförts under året. Den sista allsvenska matchen någonsin på Råsunda genomfördes den 4 november och uppmärksammades speciellt.
  • Förberedelse inför nya arenan – Bolaget har tecknat avtal om ny hemmaarena för Herrarnas A-lag. Arenan erbjuder en rad nya faciliteter och möjligheter. Förberedelser avseende genomförande av arrangemang, säkerhet, paketering och prissättning inför 2013 har påbörjats och kommer att slutföras  under vintern.
  • Europaspel – Herrar A har under Q3 2012 kvalificerat sig till gruppspelet i Uefa Europa League. Internationell framgång är av sportslig och ekonomisk vikt för Bolaget.
  • ”Från U till A” – Bolaget kommer att fortsätta arbetet med att utbilda spelare och ledare i egen regi för att uppnå de av Bolaget fastställda måltal avseende egenproducerade spelare.
  • Fortsatt strukturerat scoutingarbete – Bolaget har via sportledningen utvecklat ett strukturerat och kvalitetssäkrat arbetssätt för scoutingarbete som varit framgångsrikt under senare år. Detta arbete kommer att fortgå för att även fortsättningsvis, som ett komplement till ”Från U till A”, nå de av Bolaget fastställda måltal avseende sammansättning och balans i truppen.
  • Värdegrund och en positiv läktarkultur – Bolaget arbetar kontinuerligt för en positiv supporter- och läktarkultur. Under året har det arbetet fortsatt, liksom en vidareutveckling av värdegrunden AIK-Stilen. Bolaget samarbetar i denna fråga tätt ihop med AIK Fotbollsförening.

Finansiella mål

Bolaget har antagit nya finansiella mål som kommer att vara vägledande för framtida styrning av verksamheten. Målen formuleras enligt nedan:

• Resultat: Bolaget ska inte visa förlust något enskilt år.
  • Soliditet: Bolagets egna kapital ska uppgå till minst 30 MSEK.
  • Skuldsättning: Bolagets räntebärande brutto-skuld ska uppgå till 15-30 MSEK.
  • Likviditet: Bolaget skall ha tillräckligt med likviditet för att finansiera verksamheten samt samtliga låneförefall under tolv månader.

För ytterligare information avseende dessa finansiella mål hänvisas till pressmeddelande publicerat den 16 februari 2012 eller till Bolagets hemsida www.aikfotboll.se.

Kommande informationstillfällen

Årsstämma 14 mars 2013

Publiceringsdatum för bokslutskommuniké

Januari – December 19 februari 2013

1) Spelarförsäljningar netto efter agentkostnader, restavskrivningar, solidaritets­ersättning och vidareförsäljningsersättning till andra klubbar.

2) Spelarförsäljningar netto efter agentkostnader, restavskrivningar, solidaritets­ersättning och vidareförsäljningsersättning till andra klubbar.

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards, IFRS sådana de antagits av EU. Dessutom har årsredovisningslagen samt RFR 1 Kompletterande redovisningsregler för koncerner tillämpats. Delårsrapporten för koncernen är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering. Moderbolaget tillämpar årsredovisningslagen och RFR 2 Redovisning för juridiska personer. RFR 2 kräver att moderbolaget tillämpar samma redovisningsprinciper som koncernen, d v s IFRS i den omfattning som RFR 2 tillåter. Samma redovisningsprinciper har tillämpats som i den senast avgivna årsredovisningen.

Risker och osäkerhetsfaktorer vid upprättandet av denna delårsrapport

Koncernens riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2011. Några generella förändringar i denna riskbild har inte skett.

Upplysningar om närstående

Inga väsentliga närståendetransaktioner har skett under perioden.

Denna rapport har varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Solna den 6 november 2012

AIK Fotboll AB (publ)