Noah Sonko Sundberg till Östersunds FK

AIK Fotboll är överens med allsvenska Östersunds FK om en transfer för Noah Sonko Sundberg. 21-årige Sonko Sundberg tävlingsdebuterade för AIK 2014 och spelade sammanlagt 40 tävlingsmatcher för klubben.

– Efter två år av kontinuerlig speltid i Allsvenskan med Gif Sundsvall så är bedömningen fortfarande att Noah inte kommer att starta matcherna i den konkurrenssituation som AIK har idag på innerbackspositionen. Med det konstaterat var AIK Fotboll och Noah överens om att titta på andra alternativ än AIK för hans framtida karriär. Noah har alltid representerat AIK på ett bra sätt oavsett om han har varit i AIK, utlånad eller i landslagssammanhang och vi önskar honom all lycka i hans fortsatta karriär, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

21-årige Noah Sonko Sundberg, född den 6 juni 1996 på Nacka sjukhus, inledde sin karriär i moderklubben Enskede IK och 2010 kom han till AIK Fotbolls ungdomsakademi. Tävlingsdebuten för AIK skedde hemma mot IF Brommapojkarna (4–2) inför 15 637 åskådare på Friends Arena den 2 juni 2014. Det första målet kom borta mot Falkenbergs FF (1–4) inför 5 457 åskådare på Falkenbergs IP den 20 juli 2014. Sammanlagt blev det 40 tävlingsmatcher för Noah Sonko Sundberg i AIK-tröjan. AIK Fotboll tackar Noah Sonko Sundberg för tiden i klubben och önskar honom lycka till i sin framtida karriär.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:
Klass          Från (KSEK) Till (KSEK)
I                           0          2 500
II                   2 500          5 000
III                  5 000        10 000
IV                10 000        20 000
V                 20 000        40 000
VI                40 000        70 000

Transfern av Noah Sonko Sundberg till Östersunds FK hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

Björn Wesström, sportchef herr AIK Fotboll
070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se