Ny klubbdirektör för AIK Fotboll

Björn Wesström har anställts som klubbdirektör för AIK Fotboll. Rollen som klubbdirektör utses av styrelsen och innebär dessutom att han blir vd för AIK Fotboll AB. Björn Wesström tillträder sin nya tjänst torsdagen den 2 april 2020.

– Vi är glada över att Björn Wesström valt att tacka ja till rollen som klubbdirektör i AIK Fotboll. Det har varit en process med både interna och externa alternativ och vi landade till slut i valet av Björn. Vi är säkra på att hans gedigna och mångåriga AIK-erfarenhet, i kombination med ett väl dokumenterat gott ledarskap för verksamheten på Karlberg, ger rätt förutsättningar till att föra hela klubbens verksamhet framåt till nya nivåer på både kort och på lång sikt, säger AIK Fotbolls styrelseordförande Robert Falck.

– Jag är oerhört stolt över att ha fått frågan att leda AIK Fotboll. Jag har tackat ja till uppdraget då min övertygelse är att förutsättningarna för att göra ett bra jobb finns. Det finns en enorm kompetens hos AIK Fotbolls personal och mitt uppdrag blir att organisera, leda och stötta personalen på ett sätt som gör att vi tillsammans har möjlighet att jaga de drömmar som alla AIK:are har, säger Björn Wesström.

47-årige Björn Wesström, född den 11 september 1972 i Upplands Väsby utanför Stockholm, tar över som klubbdirektör i AIK Fotboll efter Jens T Andersson som den 12 december 2019 valde att avsluta sin tjänst. Den 13 december 2019 gick Håkan Strandlund in som tillförordnad vd och högste tjänsteman i AIK Fotbollsförening blev tills vidare Leif Karlsson i sin roll som sportchef U/J.

Björn Wesström anställdes 1999 som ungdomskonsulent på AIK Fotboll och blev därefter chefstränare för ungdomsfotbollen och U19-laget. 2007 delade han tränarsysslan med Mikael Stahre i AIK Fotbolls samarbetsklubb FC Väsby United. 2008 blev Björn Wesström chefsscout i AIK Fotboll och 2009 tog han över som sportchef för herrlaget efter Ola Andersson. 2010 var han inledningsvis sportchef, men tog under våren över som chefstränare då Mikael Stahre lämnade för Panionios FC i Grekland. Under sommaruppehållet samma år anställdes Alex Miller som chefstränare och Björn Wesström blev då assisterande tränare. 2011 och 2012 var han chefsscout i klubben och sedan 2013 har Björn varit sportchef i AIK Fotboll.

Robert Falck och Björn Wesström kommer under torsdagen den 2 april att finnas tillgängliga för intervjuer via telefon och bokningar görs via Stefan Mellerborg (kontaktinformation nedan).

Denna information är sådan information som AIK Fotboll AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 april 2020, kl. 19:30 CET.

Kontaktperson:
Robert Falck, styrelseordförande AIK Fotboll

För att boka telefonintervjuer med Robert Falck och Björn Wesström, kontakta:
Stefan Mellerborg, pressansvarig AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 76 (whatsapp / sms)
E-post: stefan.mellerborg@aikfotboll.se