OM VINST- OCH/ELLER KAPITALANDELSLÅN VID KOMMANDE EXTRA BOLAGSSTÄMMA I AIK FOTBOLL

(NGM:AIK B)

För att undvika ytterligare spekulation vill Bolaget göra några förtydliganden avseende punkt 8 på stämman: 8. Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om upptagande av vinstandelslån och/eller kapitalandelslån.

Beslutet på extra bolagsstämman avser endast bemyndigande om upptagande av andelslån. Om stämman bemyndigar styrelsen att fatta ovanstående beslut återstår fortfarande beslut om genomförande som kommer att tas i samråd med AIK FF:s styrelse i enlighet med gängse arbetssätt. Vid ett sådant beslut återstår att fastställa ett upplägg för detta.

Ett upplägg av vinst- och kapitalandelslån skulle exempelvis kunna utformas i enlighet med beprövade finansieringsmodeller av exempelvis filmproduktion enligt följande:

• Tre spelare värderas till marknadsvärde.

• Det sammanlagda värdet utgör värdet för en ”spelarkorg”.

• Externa finansiärer erbjuds låna in pengar motsvarande sammanlagt 50% av det totala värdet.

• Bolaget äger spelaren till 100% liksom samtliga beslut som berör spelaren vilket också är ett krav enligt Svenska Fotbollförbundets regelverk.

• Vid intäkter genererade för respektive spelare fördelas 50% till finansiären och 50% till bolaget.

• Upp till full återbetalning av lånet är det att betrakta som en amortering.

• Återbetalning överskridande inlånat belopp är att betrakta som ränta.

• Uppnås ej full betalning (amortering) uppstår en förlust för långivaren och ingen ränta utgår.

Detta skulle innebära att bolaget har möjlighet att låna in likvida medel till spelarens befintliga marknadsvärde innan marknadsvärdet har realiserats.

Beslut av styrelsen enligt detta bemyndigande får inte riktas till styrelseledamöter eller anställda inom Bolaget eller annat koncernbolag, inklusive make eller sambo därtill, eller andra personer som omfattas av 16 kap, 2 § första stycket 2 aktiebolagslagen.

Ytterligare information kommer att ges vid ett extrainsatt medlemsmöte måndagen den 15 november kl 19:00 samt på den extra bolagsstämman onsdagen den 17 november kl 18:00 som Bolaget har kallat till. Både medlemsmötet och stämman hålls i Restaurang Råsunda.