Paulos Abraham lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med den nederländska klubben FC Groningen om en omedelbar transfer av den 18-årige spelaren Paulos Abraham. Det blev 27 tävlingsmatcher för Paulos under debutsäsongen i AIK och han noterades för fyra mål.

Transfern till FC Groningen inleds med en låneperiod som sträcker sig från och med den 1 februari 2021 till och med den 30 juni 2021 och därefter genomförs den permanenta transfern per den 1 juli 2021.

– Vi kan konstatera att det blev en kort sejour i AIK, vilket så klart är ett bevis på att AIK är en bra språngbräda ut i Europa. Paulos har sedan dag ett varit tydlig i sin ambition om sitt nästa steg och har jobbat hårt för att ta sig dit. Jag vill ta tillfället i akt att tacka spelare och ledare runt Paulos som varit med och bidragit till att han idag får denna möjlighet - och AIK i slutändan en betydande intäkt i tuffa tider, säger AIK Fotbolls sportchef Henrik Jurelius.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                          0         2 500
II                  2 500         5 000
III                 5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Paulos Abraham till FC Groningen hamnar i klass IV. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelarförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

18-årige Paulos Abraham, född den 16 juli 2002 i Solna, inledde karriären i moderklubben IF Brommapojkarna. Den 17 mars 2020 meddelade AIK Fotboll att man var överens med Paulos Abraham om ett kontrakt som sträckte sig till och med den 31 december 2023. Det blev 27 tävlingsmatcher för honom i AIK-tröjan. För en längre faktapresentation av Paulos Abraham, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

– Jag vill tacka alla som hjälpt mig under min tid i AIK. Det har varit en tid som bidragit i min utveckling och gett mig nya erfarenheter. Framför allt vill jag tacka för det stöd som jag upplevt från alla AIK-supportrar. Jag känner mig redo för att ta nästa steg när jag nu skriver på för FC Groningen och det är med spänning som jag ser fram emot vart det ska ta mig, säger Paulos Abraham.

– Vi är glada att vi kunde ta vid och fortsätta utvecklingen av Paulos som IF Brommapojkarna lagt en fin grund till och därför känns det bra att de får en skälig ersättning för sitt arbete. Det finns en tråkig sida och det är att Paulos inte fick möjligheten att spela inför våra supportrar, men den möjligheten får leva för framtiden, avslutar AIK Fotbolls sportchef Henrik Jurelius.

Denna information är sådan som AIK Fotboll AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2021, kl 20:00 (CET).

Henrik Jurelius, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 02