Robin Jansson till Orlando City SC

AIK Fotboll är överens med den amerikanska Major League Soccer-klubben Orlando City SC om en omedelbar transfer för backen Robin Jansson. Det blev 31 tävlingsmatcher för Jansson i AIK-tröjan och han noterades bland annat för det avgörande målet då AIK i höstas tog klubbens tolfte SM-guld genom tiderna.

– Robins historia är unik. Transfern till AIK, utvecklingen i AIK och hjälterollen i Allsvenskans sista omgång är tre delar som ingen ens funderade på i början på mars 2018. Med mindre än tio månader kvar på avtalet är vi överens med Robin och Orlando City om att en försäljning är nästa kapitel för honom. För AIK Fotboll är den sammantagna bedömningen att vi med de medel som vi tjänar ska kunna återinvestera på ett sätt som gör att det utvecklar truppen på både kort och på lång sikt. Vi önskar Robin all lycka med de utmaningar som han nu vill anta och hälsar honom välkommen tillbaka i framtiden, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Ända sedan den dagen som jag kom till AIK har jag blivit väldigt bra mottagen och fått ett bra stöd från spelare, ledare och fantastiska supportrar. Jag har haft en underbar tid i AIK och förra året lyfte vi Lennart Johanssons pokal tillsammans. När den här möjligheten med Orlando City dök upp var det ett äventyr som jag ville testa på. Jag hoppas att våra vägar möts igen i framtiden, säger Robin Jansson.

27-årige Robin Jansson, född den 15 november 1991 i Trollhättan, debuterade för AIK borta mot Örebro SK (1–1) i Allsvenskan inför 8 012 åskådare på Behrn Arena den 18 april 2018 då han spelade från start. Det första målet gjorde han borta mot Sandvikens IF (2–0) inför 2 119 åskådare på Jernvallen i Svenska cupens andra omgång den 23 augusti 2018 då han i den 59:e minuten nickade in Kristoffer Olssons högerhörna och fastställde slutresultatet. I den 30:e och sista omgången av Allsvenskan, borta mot Kalmar FF (1–0) inför 11 991 åskådare på Guldfågeln Arena den 11 november 2018 blev Robin Jansson stor matchhjälte då han i den 45:e minuten nickade in målet som säkrade AIK:s tolfte SM-guld genom tiderna. Det blev 31 tävlingsmatcher i AIK-tröjan för Robin Jansson och han noterade tre mål och en målgivande passning.

För en längre faktapresentation av Robin Jansson, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass        Från (kSEK) Till (kSEK)
I                           0       2 500
II                   2 500       5 000
III                  5 000     10 000
IV              10 000       20 000
V               20 000       40 000
VI              40 000       70 000

Transfern av Robin Jansson till Orlando City SC hamnar i klass II. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

Björn Wesström, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 19