Rui Modesto lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med den italienska klubben Udinese Calcio om en omgående transfer av den 24-årige mittfältaren Rui Modesto. Portugisen debuterade i AIK säsongen 2023 och det blev sammanlagt 16 mål och sju assist under hans 60 tävlingsmatcher i den svartgula tröjan.

– Det är med blandade känslor vi nu säljer Rui Modesto. Å ena sidan tappar vi en fantastisk spelare och person. Å andra sidan är denna övergång välförtjänt för honom och dessutom en mycket bra ekonomisk affär för AIK. Lycka till Rui, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

– Jag skulle vilja tacka alla som jag träffat under min tid i AIK. All personal på Karlberg som arbetar för oss spelare med träning, medicin, logistik samt administration och som gjorde mig till en bättre person och spelare. Tack till sportchefen som förverkligade min önskan som spelare. Ett stort tack till de fantastiska supportrarna som alltid stöttat mig sedan dag ett. Jag kommer alltid att följa klubben och heja på AIK, säger Rui Modesto.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass      Från (kSEK)  Till (kSEK)
I                      0            2 500
II              2 500            5 000
III             5 000          10 000
IV           10 000          20 000
V            20 000          40 000
VI           40 000          70 000

Transfern av Rui Modesto till Udinese Calcio hamnar i klass IV. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Rui Modesto, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50