Saku Ylätupa lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med Gif Sundsvall och Saku Ylätupa om en omedelbar transfer av den 22-årige spelaren. Det blev totalt 37 tävlingsmatcher för finländaren i AIK-tröjan.

– Jag vill tacka Saku för hans tid i AIK och en öppen och bra dialog för att säkerställa hans fortsatta utveckling. Gemensamt kom vi fram till att det var prioriterat att finna en ny miljö inför 2022. Jag önskar Saku all lycka i sin fortsatta karriär, säger herrlagets sportchef Henrik Jurelius.

– Jag vill tacka alla som varit involverade i klubben under min tid i AIK. Från min första träning så har jag haft en bra och varm känsla under min tid i AIK och det har verkligen känts som ett hem. Jag känner att denna flytt till Sundsvall kommer vid rätt tidpunkt för min fortsatta karriär. Jag vill avslutningsvis tacka för mig och önska stor lycka till spelare, alla på Karlberg, personal, supportrar och till klubben, säger Saku Ylätupa.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)
I                          0         2 500
II                  2 500         5 000
III                 5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Saku Ylätupa till Gif Sundsvall hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Saku Ylätupa, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Henrik Jurelius, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 02