Sauli Väisänen klar för AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med Sauli Väisänen och FC Honka om en övergång för den 20-årige finske spelaren. Väisänen är U21-landslagsman och har spelat två säsonger i den finska högstaligan efter att ha flyttats upp från juniorlaget och nu tar han steget över till Allsvenskan.

Sauli Väisänen, född 5 juni 1994 i Helsingfors, spelade 2014 sin andra säsong med FC Honka i Veikkausliiga. Väisänen har tränat med AIK sedan den 14 juli, förutom då laget befann sig i Belfast och i Falkenberg för matcher.

- Vi har följt Sauli sedan i våras och hans egenskaper och personlighet är i linje med den profilen som AIK vill ha. Han kan spela på flera olika positioner, ytterback, innerback och innermittfält vilket gör honom till en användbar truppspelare, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

- AIK är Skandinaviens största klubb. Lagets supportrar och tränarnas utveckling av spelarna är känt för mig sedan tidigare och jag är otålig för att få börja bidra till laget, säger Sauli Väisänen.

Finländaren är 188 cm lång och har rutin både från det finska U21-landslaget och från spel i Uefa Europa League med FC Honka. Väisänen spelade i juli i bägge matcherna i den första kvalomgången då Honka efter förlängning i den andra matchen slogs ut av JK Sillamäe Kalev. Han kan spela för AIK i Uefa Europa League om klubben tar sig till gruppspelet i turneringen.

Thomas Edselius, VD AIK Fotboll AB

070 - 431 12 11, thomas.edselius@aik.se