Välkommen Mikael Ahlerup - ny VD för AIK Fotboll AB

Mikael Ahlerup blir ny VD för AIK Fotboll AB. Ahlerup, med mångårig erfarenhet av upplevelsenäringen där han framgångsrikt har drivit och utvecklat verksamheterna vid Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby och Orsa Grönklitt, tillträder sitt nya uppdrag den 1 augusti 2015.

Med Mikael Ahlerup som ny VD tar AIK Fotboll ytterligare ett steg i ambitionen att bygga en professionell ledning som sportsligt, publikt och finansiellt än tyngre etablerar AIK som allsvenskt topplag med återkommande spel i Europa.

– Att efter 17 år som direktör i näringslivet och med AIK i mitt hjärta få anta utmaningen som VD känns mycket bra. Förstås medveten om att det är en rejäl utmaning, men det är också en roll jag trivs med, säger Mikael Ahlerup. Jag lockas av styrelsens tydliga ambition att genom en professionell ledning etablera AIK på en högre nivå. Potentialen är enormt stor och att få vara med och bidra till att utveckla AIK för framtiden gör mig till en lycklig man idag.

– AIK Fotboll får en stark ledare med mångårig VD-erfarenhet från publika verksamheter. Genom att sätta själva upplevelsen i centrum samt med en stor förståelse för vad en besökare vill ha har Mikael framgångsrikt utvecklat flera verksamheter och med rejäl tillväxt som resultat. Det är en viktig egenskap för det långsiktiga arbetet för ett starkare AIK Fotboll, säger AIK Fotbolls ordförande Johan Segui.

Mikael Ahlerup har mottagit ett flertal utmärkelser, bland annat utsågs han 2011 till Årets Chef för att framgångsrikt ha drivit familjeparken Astrid Lindgrens Värld genom stora förändringar med hjälp av sin moderna ledarstil.

Ahlerup är även ordförande i Stiftelsen Idre Fjäll och har just lämnat tjänsten som servicedirektör inom TUI Nordic/Fritidsresegruppen där han ansvarat för service- och gästupplevelsen för den nordiska marknaden.

För samtal med Mikael Ahlerup före tillträdandet den 1 augusti vänligen kontakta Stefan Mellerborg på AIK Fotboll (070 - 431 12 76, stefan.mellerborg@aik.se) eller Anders Knave (070 - 844 47 30, anders.knave@aik.se), styrelseledamot i AIK Fotboll AB.

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.