Yasin Ayari lämnar för Premier League

AIK Fotboll är överens med den engelska Premier League-klubben Brighton & Hove Albion FC om en omgående transfer av den 19-årige mittfältaren Yasin Ayari. Yasin debuterade för AIK i december 2020 och det blev sammanlagt 48 tävlingsmatcher och sex mål i AIK-tröjan.

– Till AIK och till alla våra supportrar vill jag börja med att rikta ett stort tack för otroliga år. AIK är min moderklubb och har genom alla år fostrat mig till den spelare jag är idag och har fått mig att tro på mina drömmar. Klubbens akademi är helt unik, den utvecklar talanger så att alla på lika villkor får möjlighet att uppnå sin fulla potential. Jag vill tacka alla som jobbar med akademin, men framför allt Tobias Ackerman som scoutade mig redan som åttaåring och såg till att jag blev upplockad till A-laget. Tobias har alltid trott på mig både som person och fotbollsspelare och det är svårt att beskriva hur mycket det har betytt för mig. Jag vill självklart tacka min familj och mina vänner som alltid finns där för mig, både på och utanför planen. Sist men inte minst, AIK är klubben i mitt hjärta och detta är inte ett hej då. Jag vet att vi återförenas om några år, säger Yasin Ayari.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserat på nettoresultatet av fasta ersättningar, exklusive eventuella villkorade framtida rörliga ersättningar, enligt nedanstående skala:

Klass         Från (kSEK) Till (kSEK)

I                     0        2 500
II                2 500        5 000
III               5 000       10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Yasin Ayari till Brighton & Hove Albion FC hamnar i klass V. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

– Yasin är en stor talang som verkligen visade framfötterna i Allsvenskan under den gångna säsongen. När Yasin fick möjligheten att komma till Premier League så var det självklart också en stor önskan från hans sida att ta den möjligheten, så jag är glad för alla parter att vi kunde finna en bra lösning tillsammans. Vi hoppas självklart få hälsa Yasin varmt välkommen tillbaka till AIK i framtiden, säger Manuel Lindberg, VD/klubbdirektör och tf sportchef.

För en längre faktapresentation av Yasin Ayari, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Denna information är sådan som AIK Fotboll är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-01-30 15:00 CET.

Manuel Lindberg, VD/klubbdirektör och tf sportchef (herr)
Mobil: 070 – 843 18 91
E-post: manuel.lindberg@aikfotboll.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. 2023 spelar herrlaget i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i P19 Allsvenskan. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.