• Ainax/

Pressmeddelande från styrelsen för Ainax AB (publ) ("Ainax") rörande bolagsstämma och förslag till utdelning

Report this content

Den ordinarie bolagsstämman i Ainax AB kommer att hållas den 18 maj 2005 klockan 16.00 i Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm. Styrelsens förslag till utdelning för 2004 uppgår till 15,00 kronor (-) per aktie. Närmare information om på stämman förekommande ärenden kommer att framgå av kallelsen som utskickas senare. Stockholm den 18 mars 2005 Ainax AB (publ) Styrelsen ________________________________ För mer information, vänligen kontakta: Mariana Burenstam Linder, VD, tel 08-611 8810, mobiltel 070-595 2250 Mats Löfgren, CFO, tel 08-560 368 80, mobiltel 0709-200 999 Vid ordinarie bolagsstämma i Volvo den 16 april 2004 beslutades att överföra Volvos A-aktier i Scania till Ainax och därefter dela ut aktierna i Ainax till Volvos aktieägare. Ainax verksamhet består i att förvalta innehavet av A-aktier i Scania. Ainax bolagsordning föreskriver att om Ainax inte har överlåtit samtliga sina aktier i Scania senast den 1 maj 2008 skall bolaget omedelbart träda i likvidation. Ainax AB innehar 27 320 838 A-aktier i Scania, motsvarande 24,8 procent av rösterna och 13,7 procent av kapitalet. Antalet utgivna Ainax-aktier motsvarar bolagets innehav av A-aktier i Scania, vilket ger en transparent grund för värderingen av bolaget. Ainax-aktien noterades på Nya Marknaden den 8 juni 2004. Den 1 december 2004 noterades Ainax på Stockholmsbörsens O-lista. För ytterligare bakgrundsinformation om Ainax se Ainax hemsida (www.ainax.se)