• Ainax/

Uttalande från styrelsen för Ainax AB (publ) (”Ainax”) rörande offentligt erbjudande från Scania AB (publ) (”Scania”)

Detta uttalande är utfärdat av styrelsen i Ainax i enlighet med punkt II. 14 i Näringslivets Börskommittés regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv (2003). Mot bakgrund av Scanias offentliga erbjudande från den 19 november 2004 att förvärva samtliga utestående aktier i Ainax (”Erbjudandet”), rekommenderar styrelsen, efter att noggrant ha analyserat och utvärderat både Erbjudandet och ett antal andra möjliga alternativ, Ainax aktieägare att acceptera Scanias Erbjudande. Ainax nuvarande styrelse har sedan den tillträdde i juli 2004 aktivt arbetat med att finna olika alternativa vägar till att realisera det värde som styrelsen bedömer att Ainax har för sina aktieägare. Ainax styrelse har sedan den 1 november 2004, då Scania tillkännagav sin avsikt att lämna Erbjudandet, noggrant utvärderat ett antal möjliga alternativ till Erbjudandet inklusive möjligheten att förbättra villkoren för Erbjudandet. Syftet har varit att finna ett för Ainax ägare mer ekonomiskt förmånligt alternativ. Styrelsen fortsätter att diskutera med Scania angående möjligheten att, inom ramen för Scanias Erbjudande, genomföra en vinstutdelning till Ainax aktieägare baserad på Ainax likvida medel. Ainax befintliga likvida medel uppgår för närvarande till mer än 80 miljoner kronor. Ainax styrelse anser att en sådan lösning är lämplig och genomförbar. Det huvudsakliga alternativet till Erbjudandet som Ainax styrelse har arbetat med sedan den tillträdde, har varit en försäljning av Ainax eller dess aktier i Scania. Styrelsen har i detta arbete beaktat att en eventuell avyttring av Ainax Scania-aktier före maj 2005 skulle innebära att uppkommen realisationsvinst blir föremål för beskattning för Ainax. Styrelsen har, efter olika kontakter med presumtiva köpare, dragit slutsatsen att det för närvarande inte finns något intresse från en strategisk eller annan köpare att till bättre villkor förvärva Ainax eller Ainax aktier i Scania. Styrelsen har också analyserat förutsättningarna för att låta bolaget träda i frivillig likvidation, vilket skulle möjliggöra för Ainax aktieägare att få tillgång till Ainax befinliga likvida medel. Detta skulle dock utlösa en kapitalvinst, vilken skulle medföra kapitalvinstbeskattning för Ainax privata aktieägare. Jämfört med Erbjudandet skulle en frivillig likvidation dessutom innebära en längre tidsutdräkt innan aktieägare kan få del av Ainax Scania-aktier. Vidare har också andra alternativ, huvudsakligen till följd av skatteskäl, inte bedömts kunna erbjuda villkor som totalt sett är mer ekonomiskt fördelaktiga för Ainax aktieägare än Erbjudandet. Enligt prospektet från Scanias styrelse daterat den 16 december 2004 (”Prospektet”), erbjuds Ainax aktieägare att överlåta sina Ainax-aktier till Scania mot ett vederlag i form av en nyemitterad aktie av serie A i Scania för varje aktie i Ainax. Anmälningstiden löper mellan den 12 januari och den 15 februari 2005. Enligt Prospektet antas de nyemitterade Scania-aktierna bli registrerade på Stockholmsbörsens A-lista omkring den 1 mars 2005. Styrelsen har noterat att det inte uppkommer någon skattepliktig kapitalvinst eller avdragsgill kapitalförlust för Ainax aktieägare i samband med aktiebytet, förutsatt att reglerna om s.k. framskjuten beskattning är tillämpliga. Aktieägare som inte accepterar Erbjudandet kommer att kvarstå som aktieägare i Ainax (förutsatt att de inte avyttrar sina Ainax-aktier) tills dess att Ainax likvideras, vilket Scania har indikerat kommer att ske tidigast omkring juli 2006. Ainax rekommenderar samtliga aktieägare att överväga sina respektive individuella skattekonsekvenser vid en eventuell försäljning av Ainax-aktier under perioden fram till och med ett slutförande av en likvidation av Ainax. Erbjudandet är bland annat villkorat av att Scania blir ägare till aktier som representerar mer än 50 procent av aktier och röster i Ainax. Ainax styrelse har fått indikationer på att aktieägare representerande över hälften av Ainax aktier kommer att acceptera Erbjudandet. Fullföljs Erbjudandet blir Ainax ett dotterbolag till Scania. Ainax kommer därefter inte, enligt gällande lag, att kunna rösta för sina Scania-aktier på Scanias bolagsstämma. I utvärderingsarbetet har Ainax anlitat finansiella och juridiska rådgivare. Diskussion har också förts mellan Ainax och andra berörda parter, inklusive Scania och ett antal av Ainax största ägare. Mot bakgrund av dessa samtal, ovanstående överväganden och de slutsatser som dragits beträffande övriga analyserade alternativ, rekommenderar styrelsen i Ainax sina aktieägare att acceptera Scanias Erbjudande. Svensk lag äger tillämpning på detta uttalande. Stockholm den 11 januari 2005 Ainax AB (publ) Styrelsen ________________________________ För mer information, vänligen kontakta: Tuve Johannesson, styrelsens ordförande, tel 08-611 8810 Mariana Burenstam Linder, VD, tel 08-611 8810, mobiltel 070-595 2250