Penser Access: Aino Health - 41 000 HealthManager-licenser

Report this content

Antal HealthManager licenser steg till 41 000 i slutet av kvartalet vilket motsvarar en tillväxt om 5% q/q och 47% YTD. Trots detta steg intäkterna inte mer än 2% till SEKm 4,5 (4,4), vilket var under vår förväntan om SEKm 6. Avvikelsen beror primärt på att de nyligen tecknade licenserna inte är aktiverade än utan kommer generera intäkter under Q4’18 och början av 2019. Efter rapporten sänker vi vårt försäljningsestimat för 2018e med 27% med anledning av att vi räknat med en kortare integrationsprocess hos de nya kunderna. Vi ser fortsatt potential till uppvärdering av bolaget drivet av 1) avtalet med ArcelorMittal ser ut att rulla ut snabbare än vad vi tidigare räknat med 2) fler samarbetsavtal med Final, mm 3) den nya tjänsten BHi 4) peers inom sektorn (SaaS lösningar inom human Capital) handlas till en EV/sales multipel om >5x vilket kan jämföras mot Ainos 0,26x. Därav ser vi fortsatt en hög potential i aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/41-000-healthmanager-licenser/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se