Delårsrapport Airbite AB

Report this content

DELÅRSRAPPORT AIRBITE AB (PUBL) Org nr. 556419-8397 1 januari till 31 mars, 2001 Perioden i sammandrag · AirTable AB bildat för att marknadsföra luftrenaren AirTable. · Två nya medarbetare anställda. Båda har till uppgift att arbeta med utveckling av fullständiga koncept kring de områden Airbite identifierat som intressanta. Fokus på AirTable Arbetet under perioden har främst kretsat kring det nybildade bolaget AirTable. Bolaget grundades i mars 2001 tillsammans med EuroContact Intertrade AB för att marknadsföra luftrenaren AirTable mot hotellbranschen. EuroContact Intertrade AB har i flera decennier utvecklat och marknadsfört olika produkter mot hotellmarknaden. Bildandet är helt i linje med Airbites strategi att identifiera och lansera fullständiga koncept till marknader med behov av luftrening. Bildandet innebär även att Airbite går från att ha fokuserat på utveckling av egen luftreningsteknik till att direkt starta upp marknadsföring och försäljning. Airbite ansvarar för den operativa ledningen av AirTable och har i ett optionsavtal försäkrat sig om rätten att inom maximalt fyra år förvärva hela företaget. I samband med bildandet har Airbite sålt licensrättigheter till AirTable för 600 tkr. AirTable får därigenom rätten att sälja produkter som utnyttjar Airbites know-how. Direkt utvecklad för hotellrum AirTables luftrenare är direkt utvecklad för hotellrum. Luftrenaren är utformad som ett bord med inbyggt filtersystem. Filtersystemet arbetar i det närmsta ljudlöst och renar rummet från såväl partiklar som dålig lukt. Tekniken är speciellt utvecklad för att rena luft från tobaksrök, vilket innebär bättre miljö för både gäster och hotellpersonal. Intresset från hotellbranschen är stort och luftrenaren har testats på flera hotell i Sverige, bl a Scandic Continental i Stockholm och Scandic Crown i Göteborg. AirTable har samma diameter som Airbites egenutvecklade luftrenare, vilket skapar stora samordningsvinster då det är möjligt att använda samma logistik, fläktar, filter och producenter. Minskat behov av underhåll Sedan bildandet av det gemensamma bolaget har tekniken i AirTables luftrenare förbättrats ytterligare. Bl a har behovet av underhåll minskat. För optimal rening under normala förhållanden räcker det nu med att byta filtret en gång i halvåret. Luftrenaren har även försetts med ett turboläge, vilket innebär en kraftigt ökad effekt. Luften renas därmed så snabbt att rökpartiklar inte hinner sätta sig i textilier och möblemang. Vad som återstår innan säljstart är upphandling av producenter och att få luftrenaren klassificerad. Distributionsavtal skall sedan knytas med återförsäljare i utlandet. I Skandinavien avser AirTable själva stå för marknadsföring och försäljning. Nyanställningar I både Airbite och AirTable har nyanställningar gjorts. Två nya medarbetare har anställts i Airbite. De tillträdande, som börjar 1 augusti, skall arbeta med företagsutveckling och att utveckla internationellt skalbara koncept kring de områden Airbite identifierat som intressanta. I AirTable har två säljare anställts. Anställningarna skall ses som ett tydligt tecken på att Airbite nu närmar sig en marknadsfas och därför tillför resurser till marknadsföring och försäljning. Kostnader Rörelsens kostnader under perioden uppgick till 1 238 423 kr. Aktien Airbites aktie är sedan oktober 2000 inofficiellt noterad på Göteborgs OTC-lista. Handeln med aktien sker hos Thenberg & Kinde Fondkommission AB. Antalet aktier uppgår till 35 454 070 stycken, varav 2 000 000 utgör A-aktier med tioröster per aktie och 33 454 070 utgör B-aktier med en röst per aktie. Information Nästa delårsrapport gällande perioden januari - juni publiceras den 17 augusti. Karlstad den 17 maj 2001 Styrelsen Denna rapport finns även utlagd på www.airbite.com. För ytterligare information hänvisas till VD Stefan Jansson, 054-10 31 10, fax 054-10 31 25, e-post: stefan.jansson@airbite.com. Rapporten har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor. Detta är Airbite Airbite är ett tillväxtbolag med affärsidén att utveckla, producera, marknadsföra och sälja produkter som bidrar till en renare inomhusmiljö. Företaget har utvecklat ett filter för att rena luft från kemikalier och gaser. Airbite äger även hälften av det nystartade bolaget AirTable AB. Airbite bedriver verksamhet i Karlstad och har för närvarande fem anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00540/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00540/bit0001.pdf Hela rapporten