• Airbnb/

3000 Way Out West-besökare väljer Airbnb – en ökning med 20% jämfört med förra året

En majoritet (59%) av besökarna kommer från andra länder än Sverige

11 augusti, 2017: Enligt Airbnb kommer cirka 3000 gäster att använda företagets plattform för att hantera sitt boende under festivalen Way Out West i Göteborg. Det är en ökning med 20% jämfört med förra årets festival. Festivalen lockar människor från hela Sverige och från länder runt om världen. Airbnbs siffror visar att majoriteten (59%) av gästerna under festivaldagarna kommer från andra länder än Sverige.

Uthyrning av privatbostäder via Airbnb blir ett allt mer populärt alternativ under stora evenemang i Sverige. Nu uppger Airbnb att 3000 gäster från en mängd olika länder bokar sitt boende via plattformen, vilket motsvarar en ökning med 20% jämfört med förra årets festivaldagar.

Way Out West är en av Sveriges mest populära festivaler, och fler än hälften (59%) av Airbnbs gäster under årets Way Out West kommer från andra länder än Sverige. 41% är alltså svenska gäster, och av de resterande kommer 12% från Tyskland, 8 % från England, 8% från Frankrike (8%) och 5% från USA. Då Airbnb är en global plattform är det tillgängligt och enkelt för människor runt om i världen att hitta boenden på plattformen när man besöker Sverige.

Festivalen tillhör den kategori som inte erbjuder campingmöjligheter, vilket kan medföra att  det blir både svårt och dyrt att hitta ett passande boende. Det bidrar till att tjänster som Airbnb blir ett populärt alternativ för många besökare. Det visar sig också i statistiken i form av att gästantalet via Airbnb ökar kraftigt under festivalen. Jämfört med samma dagar veckan innan festivalen ökar gästantalet med hela 84 % under festivaldagarna.

Via boenden kopplade till Airbnb kan gäster dessutom få möjlighet att lära staden på ett mer autentiskt sätt än vad traditionella boende erbjuder. Att få tips på personliga smultronställen från lokala värdar har visat sig bidra till Airbnbs popularitet.

För mer information, kontakta gärna:

Jan Fredriksson

Northern Link PR för Airbnb

Airbnb är en onlinemarknadsplats för uthyrning och bokning av privat boende. Tjänsten grundades 2008, och finns i dagsläget i över 65 000 städer och 191 länder. Airbnbs community has vuxit väldigt snabbt på marknaden över hela världen, och blivit ett sätt för människor att tjäna en extra slant genom att hyra ut hela eller delar av sitt boende till resenärer - samtidigt som resenärer kan resa mer personligt och uppleva städer som en lokalbo. Totalt har Airbnb haft mer än 220 miljoner gäster som bott via plattformen världen över.