Airbnb-värdar välkomnar tusentals besökare under Stockholm Pride

Omkring 11 000 gäster från över 70 olika nationer kommer bo med en lokal Airbnb-värd i Stockholm under Pride-veckan.

Airbnb-värden Matilda välkomnar gäster med en normbrytande rubrik på sin Airbnb-annons och uppmanar till dialog medan Ulrika på QX tipsar om saker att göra på stan.

1 augusti, 2017: Airbnb uppskattar att över 11.000 gäster från över 70 olika nationer kommer att ha hyrt boende i Stockholm via företagets plattform under Prideveckan. Det är en ökning med ca 22 % jämfört med förra året.

Bland de personer som reser till Stockholm under Pride-veckan är de allra flesta från USA. Resterande nationer på topp-10 listan räknat efter störst mängd besökare som bor med Airbnb är: Frankrike, Tyskland, England, Schweiz, Sverige (från andra delar av landet än Stockholm), Nederländerna, Spanien, Italien och Belgien.

Airbnb har alltid haft starka band till sin community och engagerat sig i HBTQ-frågor på olika sätt, både som sponsorer till Pride-firanden och genom olika kampanjer som exempelvis #hostwithpride

Airbnb-värden Matilda, ordförande i RFSL Stockholms styrelse, har hyrt ut sin lägenhet vid Mariatorget och välkomnar gäster med rubriken ”Pride people, look over here!”.

-       Alla är välkomna hos mig och ingen ska behöva begränsa sig på något sätt i sin förfrågan om plats för boende. Därför har jag valt en normbrytande rubrik för min annons på Airbnb, för att visa det. Pride är jätteviktigt för mig, det är en vecka då jag kan vara mig själv och känna mig helt trygg med att kyssa min partner på stan till exempel. Min lägenhet är möblerad lite queert, med t.ex. en Pride-flagga på toaletten, något jag hoppas väcker en positiv tanke hos alla mina besökare, eller fungerar som en slags ice-breaker för dialog, säger Matilda.

Att Stockholm bubblar under Prideveckan är någonting värt att dela med sig av och Matildas lägenhet har plats för ett helt kompisgäng.

-       Uthyrningen under Pride öppnar upp för att fler besökare ska kunna ta del av Stockholm under en vecka då stan verkligen lyser och det finns så mycket att göra. Det är något jag tycker är extra kul att dela med mig av och visa upp, säger Matilda.

Under Pride finns det verkligen en hel del att göra runt om i Stockholm, Ulrika Lahne, Sälj- och Marknadschef på QX Förlag AB, Sveriges största Gaymedia-företag, berättar om några favoriter att inte gå miste om under Prideveckan

-       Ett måste för mig är paraden på lördagen, roligast är att gå tillsammans med de ca 40.000 – 50.000 andra deltagarna men det kan också vara väldigt kul att stå i publikhavet med nästan 500.000 åskådare. Det finns en uppsjö av fester under veckan efter Pride Park har stängt. Utbudet är brett så det finns massor att välja på allt efter tycke och smak. Några exempel är tjejfesterna som Moxy anordnar, läderfesterna på SLM samt dansfester på King-Kong, CLEAN, Patricia eller Mälarpaviljongen goes Klezmer på fredagen under Prideveckan. Ett annat bra tips är att många muséer, allt från Armémuseum till ABBA-museet har HBTQ-tema under veckan, flertalet restauranger erbjuder även bra rabatter. Gå in på www.qx.se för en översikt av allt som händer på stan eller fråga era lokala Airbnb-värdar, tipsar Ulrika.

För mer information, kontakta:
Björn Dahlgren, PR-representant för Airbnb i Sverige
bjorn@nlpr.se

Airbnb är en onlinemarknadsplats för uthyrning och bokning av privat boende. Tjänsten grundades 2008, och finns i dagsläget i över 65 000 städer och 191 länder. Airbnbs community has vuxit väldigt snabbt på marknaden över hela världen, och blivit ett sätt för människor att tjäna en extra slant genom att hyra ut hela eller delar av sitt boende till resenärer - samtidigt som resenärer kan resa mer personligt och uppleva städer som en lokalbo. Totalt har Airbnb haft mer än 100 miljoner gäster som bott via plattformen världen över.