Aeroflot tar emot sin första A350-900

Aeroflot, det ryska flygbolaget och medlem av SkyTeam-alliansen, har tagit emot sin första A350-900. Bolaget blir den första operatören av den  senaste generationens widebody-flygplan i Östeuropa och CIS. Aeroflot har totalt 22 A350-900-flygplan på beställning och driver en Airbus-flotta med 126 flygplan (107 tillhörande A320-familjen och 19 från A330-familjen).

Aeroflots A350-900 har en ny elegant hyttdesign som erbjuder oöverträffad passagerarkomfort. Flygplanet har en rymlig hyttstruktur i tre klasser och 316 sittplatser: 28 privata sviter i Business Class med fullt nedfällbara säten, 24 Comfort Class med extra benutrymme och 264 Economy Class. Dessutom kommer planen med senaste generationen Panasonic eX3 underhållningssystem under flygning, HD-skärmar och Wi-Fi-anslutning. Vilket förbättrar upplevelsen för alla långdistanspassagerare. A350-900 kommer flygas från Moskva till ett antal destinationer inklusive London, Dubai, New York, Miami, Osaka och Peking.

A350 XWB:s design erbjuder en driftsflexibilitet och effektivitet för alla marknadssegment – upp till ultralånga flygningar (9 700 M). Airspace by Airbus-kabinen är den tystaste av alla flygplan med två mittgångar och erbjuder passagerare och besättning den mest moderna flygupplevelsen. Flygplanet har den senaste aerodynamiska designen, kolfiberkropp och vingar, plus nya bränsleeffektiva Rolls-Royce Trent XWB-motorer. Den nya tekniken innebär 25 procents minskning i driftskostnad samt 25 procentig minskning av bränsleförbränning och koldioxidutsläpp jämfört med tidigare generations konkurrerande flygplan. Ett tydligt exempel på Airbus åtagande att minimera sitt miljömässiga fotavtryck.

I slutet av januari 2020 hade A350 XWB-familjen fått 935 fasta beställningar från 50 kunder över hela världen, vilket gör det till ett av de mest framgångsrika widebody-planen någonsin.

Här kan du läsa mer om A350-XWB-familjen (på engelska).

För mer information kontakta (engelska):

Maria Shlyakhtova             maria.shlyakhtova@airbus.com              +7 903 276 01 22

Anne Galabert                    anne.galabert@airbus.com                                           +33 60 92 40 974

Snabbfakta