• Airbus/

Airbus A350-900 fick godkänt för trafik av amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA

Den senaste generationen kommersiella flygplan – Airbus A350-900 – fick den 12 november sin certifiering från amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten (FAA). Denna milstolpe följer den europeiska flygmyndigheten (EASA) certifiering den 30 september.

EASAs och FAAs typcertifieringar av A350-900 kommer efter ett mycket omfattande program, med över 2 600 flygtimmar och olika certifieringsprövningar.

Airbus A350 XWB omfattar en hel familj av långdistansflygplan av wide body-modell (dvs med två mittgångar). A350 XWB, som till mer än hälften är byggd i kompositmaterial och utmärker sig vad gäller passagerarkomfort, tekniska innovationer och framför allt driftsekonomi. Bränsleförbrukningen är omkring 25 procent lägre än motsvarande konventionella flygplan.

I slutet av oktober 2014 hade Airbus fått 750 beställningar på A350 XWB-plan från 39 kunder över hela världen. Premiärkunden är Qatar Airways, som får leverans av sin första A350-900 i december 2014.

Robert Nyström, WISE Communications, 070-567 49 04, robert@wisecomm.se

Heidi Carpenter, Airbus PR, +33 607 25 64 88, heidi.carpenter@airbus.com