• Airbus/

Airbus förutspår att över 400 nya flygplan behövs i Norden – stark efterfrågan på ekoeffektiva flygplan

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus förutspår att de nordiska flygbolagen fram till 2028 kommer att behöva 404 nya passagerarplan i storleksklassen över 100 passagerare, varav två tredjedelar – 274 st – behövs i Sverige, Danmark och Norge. Det handlar inte bara om att ersätta äldre och mindre energieffektiva flygplan, utan också om att möta en ökad efterfrågan på flygtransporter i regionen. Det totala marknadsvärdet för att förnya och utöka den nordiska flygplansflottan beräknas till 38,9 miljarder dollar, varav de skandinaviska bolagen svarar för 25,2 miljarder dollar.

Enligt Airbus senaste prognos ”Global Market Forecast” kommer 233 de 274 flygplan som köps av svenska, danska och norska flygbolag att vara kort- och medeldistansplan med en mittgång, som t ex dagens bränsleeffektiva Airbus A320-familj. 41 flygplan är lite större plan med dubbla mittgångar och plats för 250–400 passagerare, som t ex dagens A330/340 – och från 2013 även helt nya Airbus A350XWB. Under de närmaste 20 åren kommer den nordiska flottan med flygplan för 100+ passagerare att öka med mer än 50 procent – från nuvarande 319 flygplan till totalt 488. År 2028 kommer 235 av dagens 319 flygplan att ha tagits ur trafik, 75 kommer att ha sålts till andra flygbolag och 9 kommer att vara kvar i tjänst. – Flygtrafiken till och från Sverige har ökat med 21 procent under perioden 2000-2009, säger Andrew Gordon som är analyschef på Airbus. Flyget är en starkt bidragande faktor till att den internationella turismen växer i Skandinavien. Airbus gör betydande investeringar i forskning och teknik för minska flygets miljöpåverkan genom att bygga så ekoeffektiva flygplan som möjligt. Som branschledare är Airbus fast beslutet att ta itu med flygets tvåprocentiga bidrag till de globala CO2-utsläppen. Förutom de satsningar som görs på forskning och utveckling för att öka effektiviteten och minska bränsleförbrukningen, medverkar Airbus även i olika branschinitiativ. Ett sådan är Clean Sky, som syftar till att utveckla tekniker som ska kompensera för den miljöpåverkan som de ökande flygtransporterna annars skulle ha. Ett annat, svenskt exempel är att Airbus deltog i MINT-projektet (Minimum CO2 in Terminal Manoeuvring Area), en serie testflygningar till Arlanda som syftade till att undersöka hur ett befintligt modernt flygplan – en Airbus A321 – kan använda helt nya inflygningsmetoder som avsevärt minskar såväl utsläpp som buller i ljudkänsliga områden. Som en följd av den testverksamhet som Airbus bedriver har en 50-procentig inblandning av syntetiska bränslen och biodrivmedel i flygbränsle godkänts för kommersiell luftfart. I början av oktober avslutade Airbus, Qatar Airlines och Shell världens första reguljära flygning med en 50/50-blandning av syntetiskt bränsle framställt av gas och konventionellt jetbränsle. I januari 2010 gick Airbus och Qatar dessutom samman för att utveckla syntetiska bränslen och biobränslen som helt skulle kunna ersätta vanligt flygbränsle. Airbus tror att upp till 30 % av flygbränslet skulle kunna utgöras av biobränsle redan år 2030. Om Global Market Forecast: Airbus Global Market Forecast är en detaljerad analys av den globala utvecklingen för flyg¬transporter. Den omfattar 300 olika person- och godstrafikflöden, liksom en analys av den årliga utvecklingen hos närmare 750 passagerarbolag och 190 fraktbolag under de kommande 20 åren. Prognosen täcker därmed flygmarknaden från den mindre regionala marknaderna till dagens allra största flygplan, A380. Enligt Airbus senaste Global Market Forecast kommer det att behövas 24 951 nya passagerar- och fraktflygplan i världen fram till 2028, till ett värde av ca 3 100 miljarder dollar. Jämfört med fjolårets prognos är det en ökning med 600 flygplan under de kommande 20 åren. De flesta flygplanen – 24 097 st – är fabriksnya passagerarplan. De övriga 854 är nya frakt¬flygplan. Under samma 20-årsperiod kommer 2 585 passagerarplan att byggas om till fraktplan och 3 134 rekonditioneras. Sammanlagt 8 723 flygplan kommer att tas ur trafik (varav 7 147 passagerarplan och 1 306 fraktplan). Enligt prognosen kommer passagerartrafiken att öka med i genomsnitt 4,7 procent per år – eller en fördubbling på 15 år. Flytfrakten kommer under samma tid att öka med 5,2 procent årligen i genomsnitt, räknat i tonkilometer. Airbus är det första flygföretaget i världen som har miljöcertifierats enligt ISO 14001, vilket gäller såväl alla produktionsanläggningar som samtliga produkter under hela deras livscykel.