Airbus tror på ökad efterfrågan på flygplan de närmaste 20 åren

Nästan 26 000 nya passagerar- och fraktflyg till ett värde av 3,2 biljoner USD kommer att behövas mellan 2010 och 2029, enligt årets upplaga av Airbus Global Market Forecast (GMF). Flygbolag i Asien, inklusive Kina och Indien, förutspås stå för en tredjedel av all passagerartrafik 2029 och därmed lämna amerikanska och europeiska flygbolag rejält på efterkälken.

Årets prognos förutsäger en årlig tillväxt på 4,8 %, vilket är något mer optimistiskt än i 2009 års Global Market Forecast, som pekade på en årlig tillväxt på 4,7%. Det motsvarar ytterligare 900 flygplan under perioden, främst passagerarplan med en mittgång, dvs i samma storleksklass som Airbus A320-familjen.

Efterfrågan drivs främst av behovet att byta ut flygplan mot nyare, mer miljöeffektiva modeller på mogna marknader, men även av dynamisk tillväxt i nya marknader, lågprisbolagens expansion, särskilt i Asien, samt ytterligare marknadsliberalisering och kapacitetsökning på befintliga linjer.

Av de totalt nära 26 000 nya passagerar- och fraktplan som behövs, kommer runt
25 000 att vara passagerarflygplan till ett värde av över 2,9 biljoner USD. Av dessa kommer 10 000 att ersätta äldre, mindre ekoeffektiva flygplan, medan cirka 15 000 kommer att vara nytillskott. Dagens passagerarflotta på drygt 14 000 flygplan kommer därmed att växa till cirka 29 000 flygplan 2029.

Efterfrågan på mycket stora passagerar- och fraktflyg, som A380, uppskattas till över 1 700 till ett värde av över 570 miljarder USD. Av dessa kommer cirka 1 320 att trafikera världens ökande antal "megastäder”.

– Flygbolag i Asien, inklusive Kina och Indien, kommer att stå för en tredjedel (33%) av all passagerartrafik 2029, vilket gör det till den största regionen. Asien distanserar USA (23%) och Europa (23%) med marginal, säger Chris Emerson, Head of Product Strategy and Market Forecast på Airbus.

(Den fullständiga releasen på engelska kan laddas ner från Cisionwire.)

Robert Nyström, InformationsCompagniet                           070-567 49 04
Emma Boya, Press Manager, Airbus                                    33 5 61 18 33 55