Flygresan år 2050 – en interaktiv upplevelse med panoramautsikt

Framtidens flygresenärer kan komma att resa på ett helt nytt sätt, jämfört med i dag. Den konceptkabin för år 2050 som Airbus presenterade på måndagen erbjuder både panoramautsikt, individuellt utformade passagerarzoner och interaktiva upplevelser av olika slag.

Det nya kabinkonceptet innebär bland annat kabinen delas in i olika zoner som ersätter den traditionella klassindelningen och där resenärerna erbjuds skräddar­sydda upplevelser. Man kommer till exempel att kunna delta i interaktiva konferenser, spela en runda virtuell golf, läsa en godnattsaga för barnen där hemma alternativt koppla av i en ”vitaliserande zon", som skapas enbart för passagerarnas välbefinn­ande och som ger möjlighet att proaktivt ladda upp med vitamin- och antioxidant­berikad luft, stämningsbelysning samt aromaterapi- och akupressurbehandlingar. Självklart anpassar sig också varje flygplansstol efter respektive passagerares kroppsform för bästa komfort.

Flygkroppen är uppbyggd på ett sätt som liknar ett fågelskelett. Det innebär att den är optimerat för styrka där det behövs och däremellan ett intelligent membran som både kontrollerar luftens temperatur och som kan göras transparent för att ge passager­arna en verklig panoramautsikt.

I konceptplanets mittzon – den "interaktiva zonen" – kan olika sorters sociala scenarier skapas. Här kan passagerarna förflyttas till i princip vilken omgivning som helst, från holografiska spel till virtuella klädbutiker för aktiva konsumenter.

"Smart tech-zonen” är avsedd för den mer funktionellt orienterade passageraren. Den är skapad för att möta individuella behov och erbjuder allt från enkel till lyxig service.

Genom att erbjuda olika nivåer inom varje zon kan framtidens flygbolag ge fler människor tillgång till fördelarna med flygresandet med minimal miljöpåverkan.

Concept Cabin är den senaste delen av Airbus vision om framtidens flyg – The Future by Airbus. Tidigare delar har omfattat bland annat hur flygplanskropp och motorer kan utformas för att vara så energieffektiva som möjligt. Airbus Concept Cabin ger nu ytterligare inblick i några av de innovationer och teknologier som kommer att forma framtida reseupplevelser ombord.

– Vår forskning visar att passagerarna år 2050 kommer att förvänta sig en spänn­ande och behaglig reseupplevelse, samtidigt som de vill värna om miljön. Vår Concept Cabin är utformad med detta i åtanke, och visar att man kommer att kunna uppleva lika mycket under flygresan som på sin destination. Oavsett vilken nivå som 2050 års passagerare väljer kommer han eller hon att känna sig återhämtad och berikad efter en resa i Airbus Concept Cabin, säger Charles Champion, Airbus vice VD Engineering.

Airbus investerar årligen över 2 miljarder euro på forskning & utveckling, varav mer än 90 procent fokuseras på att skapa miljömässiga förbättringar för nuvarande och framtida flygplan. Till exempel kommer framtidens kabiner att vara återvinningsbara till 100 procent, tack vare tekniska framsteg. De kommer att vara tillverkade av själv­ren­görande material baserade på hållbara växtfibrer, vilket minskar såväl avfall som underhållsbehov.

På Le Bourget International Airshow i Paris i slutet av juni kommer besökarna också att kunna se Airbus 360-graders planetariumfilm Future of Flight – en vision av de förändringar som kommer att ske inom flygtrafiken från nu till mitten av seklet, inte bara med fokus på konstruktion av flygplan utan också på passagerarnas för­vänt­ningar. Filmen ingår i planetariets program på Musée de l'Air et de l'Espace 20-26 juni.

Mer information om Airbus Concept Cabin och Future by Airbus:
www.thefuturebyairbus.com

Twitter: @ airbus

Bilder av Airbus Concept Cabin och Airbus Concept-plan finns på:

Film med Concept Cabin – låg upplösning finns på:

Film med Concept Cabin – mediumupplösning finns på:

Film med Concept Cabin – hög upplösning finns på:

Cecilia Wikström, InformationsCompagniet                           070-608 09 78
Emma Boya, Press Manager, Airbus                                    +33 5 61 18 33 55