SAS förnyar långdistansflottan med åtta Airbus A350 XWBs och fyra A330

SAS har tecknat ett Memorandum of Understanding (MoU) avseende åtta Airbus A350 XWB och fyra Airbus A330, som ett led i strategin för att modernisera sin flotta med mer bränsleeffektiva flygplan. Avtalet undertecknades i Oslo på tisdagen. De nya långdistansmodellerna A350-900 och A330-300 kompletterar flygbolagets befintliga flotta av 30 Airbus-flygplan. Motorval för A330-planen kommer att tillkännages av flygbolaget vid en senare tidpunkt.

För närvarande har SAS 19 st A320, fyra A330 och sju A340. Dessutom har SAS beställt 30 st A320 neo, med option på ytterligare elva. De nya wide body-flygplanen kommer att passa perfekt in i flygbolagets flotta och innebära såväl operativ effektivitet som kostnads­bespa­ringar på grund av den Airbus-unika enhetligheten mellan flygplansmodellerna.

– De stora tekniska förbättringar som denna omfattande förnyelse innebär, ger SAS en långdistansflotta som kommer att vara det bästa som flyg branschen kan erbjuda. Det kommer verkligen att öka vår konkurrenskraft och stärker vårt kunderbjudande – både när det gäller komfort, service och effektivitet. Vi ser fram emot att välkomna våra passagerare ombord på dessa bränsleeffektiva flygplan med mycket bekväma och tysta kabiner, säger SAS-koncernens vd och koncernchef Rickard Gustafson,.

– Vi är mycket glada att SAS har förstärkt sitt förtroende för Airbus genom att välja våra A330, som erbjuder oslagbar ekonomi och den högsta driftsäkerheten vid sidan av A350 XWB, som är världens mest tekniskt avancerade och effektiva flygplan, säger John Leahy, Chief Operating Officer, Customers på Airbus.

Airbus A350 XWB (Xtra Wide-Body) är en helt ny familj av mellanstora långdistansplan, som omfattar tre versioner med plats för mellan 270 och 350 passagerare i typiska tre-klasskon­figurationer. A350 XWB-familjen blir betydligt energieffektivare jämfört med befintliga flygplan i storleksklassen, med 25 procent lägre bränsleförbrukning och motsvarande minskning av CO2-utsläppen.

A330-familjen, som har 250 till 300 sittplatser, har nu beställts i över 1 200 exemplar. I dag är ca 900 A330 i trafik hos mer än 100 operatörer världen över. Ända sedan den första versio­nen av A330-300 togs i bruk har modellen kännetecknats av en mycket god driftekonomi. Tack vare införandet av många produktförbättringar, är A330 fortfarande det mest kostnads­effektiva och kapabla flygplanet i sin klass i dag, med en genomsnittlig tillförlitlighet på över 99 procent.

Robert Nyström, Comvision, 070-567 49 04, robert@comvision.se

Heidi Carpenter, Airbus, +33 6-725 64 88 heidi.carpenter@airbus.com

Bilder och ytterligare information: www.airbus.com/presscentre/pressroom

Citat