Scandinavian Airlines tar emot sin första Airbus A350 XWB

Det skandinaviska flygbolaget Scandinavian Airlines (SAS) har tagit emot sin första A350-900. Med det blir de senaste operatören att inkludera den senaste generationen av mycket effektiva widebody-flygplan. Flygbolaget har beställt totalt åtta A350-900-flygplan och har en Airbus-flotta med 68 flygplan (51 st. ur A320-familjen, 17 st. ur A330 och A340 familjen). Under de kommande åren, som en del av en omfattande modernisering av flottan, kommer SAS att motta ytterligare 54 st. ur A320neo-familjen och de återstående sju A350-900 genom direktköp och leasingavtal.

SAS A350-900 har en modern och mycket bekväm tre-klassig hyttlayout med 300 sittplatser: 40 ”SAS Business”-platser, 32 ”SAS Plus”-platser och 228 ”SAS Go”-platser. Den 28 januari 2020 sätter flygbolaget in det nya flygplanet på sin långdistansflygning mellan Köpenhamn-Chicago, följt av andra internationella destinationer inklusive Nordamerika och Asien.

A350 XWB har den senaste aerodynamiska designen, kropp och vingar i kolfiber, plus nya bränsleeffektiva Rolls-Royce-motorer. Dessa tekniker innebär oöverträffade nivåer av driftseffektivitet, med en minskning av bränsleförbrukning och miljöutsläpp med 25 procent. Airspace by Airbus-kabinen i A350 XWB är den tystaste av alla flygplansmodeller med två gångar och erbjuder passagerare och besättning den mest moderna utrustningen under flygningen för en bekväm flygupplevels. Dessutom kommer SAS att dra nytta av Airbus unika flygplansgemenskap. De inkommande A350-flygplanen kommer att integreras sömlöst i SAS nuvarande Airbus-flotta.

I slutet av oktober 2019 hade Airbus mottagit 913 beställningar på modeller ur A350 XWB-familjen från 50 kunder över hela världen, vilket gör det till ett av de mest framgångsrika widebody-flygplanen någonsin.

Klicka här för mer information om A350-familjen.

Media contacts

Anne Galabert  + 33 5 67 19 04 48      anne.galabert@airbus.com

Fredrik Pallin
fredrik@punktpr.se
0708-114 115

Airbus är världsledande inom flyg- och rymdteknik. 2018 genererade företaget intäkter på 64 miljarder Euro och sysselsatte cirka 134 000 anställda. Airbus erbjuder det mest omfattande utbudet av passagerarflygplan och är Europaledande gällande tankfartyg, strids-, transport- och uppdragsflygplan. Airbus är även ett av världens ledande rymd- och helikopterbolag och erbjuder de mest effektiva civila och militära rotorkraft-lösningarna i världen.