Svensk Luftambulans köper tre nya Airbus H145-helikoptrar

Svensk Luftambulans har beställt tre nya H145-helikoptrar från Airbus. Affären presenterades vid den internationella konferensen Heli-Expo 2020 i Anaheim, Kalifornien.

H145

Fotograf: Eric RAZ / AIRBUS Helicopters

Svensk Luftambulans opererar sedan tidigare tre äldre modeller av H145-helikoptern, dessa kommer att uppdateras till samma standard som de nya flygmaskinerna. Bland annat installeras en innovativ, fembladig rotor, som ökar lastningskapaciteten med 150 kg. Med uppgraderingen kommer också en förbättrad komfort, ökad enkelhet och tillgänglighet.

Den nya rotorn höjer den maximala startvikten till 3 800 kg, med en lyftkapacitet motsvarande maskinens tomvikt, vilket är en betydande ökning i prestanda. Enkelheten i den nya, kullagerfria rotordesignen underlättar underhållet och ökar bekvämligheten för patienter, medicinsk personal och flygbesättning. Med en mindre diameter på rotorn ökar också framkomligheten, vilket möjliggör för H145 att användas där tillgängligheten är begränsad.

De nyförvärvade H145:er kommer även vara utrustade med ett trådlöst, luftburet kommunikationssystem, Wireless Airborne Communication System (wACS). Systemet möjliggör säker tvåvägskommunikation för drift och underhåll under flygning såväl som på marken.

Luftambulans adderar de tre helikoptrarna som ett resultat av att Norrbotten och Västerbotten anslutit sig till deras helikoptertjänst. Sedan tidigare är regionerna Värmland, Dalarna, Västra Götaland och Uppsala medlemmar.

– H145 har tjänat oss enormt väl hittills och den uppgraderade kapaciteten stöttar utbredningen av våra tjänster till en bredare befolkning på ett idealiskt sätt, säger Gunnar Blomquist, förbundschef Svensk Luftambulans.

Airbus Helicopters Thomas Hein, Head of Western Europe, tillägger:

– Fördelarna hos den nya H145:an kommer hela HEMS-communityt till gagn och vi är glada att Svensk Luftambulans använder den som bas i sin expanderande verksamhet.

Leverans av helikoptrarna sker 2021 och tidigt 2022.

Kontakt för media

Gunnar Blomquist, Förbundschef/CEO Svensk Luftambulans, +46(0)70-529 41 19, gunnar.blomquist@hems.se

Laurence Petiard, Head of External Communications Airbus Helicopters, +33 6 18 79 75 69, laurence.petiard@airbus.com

Kieran Daly, Head of Communications, Airbus Helicopters UK, +44 1865 852421, kieran.daly@airbus.com

Airbus är världsledande inom flyg- och rymdteknik. 2018 genererade företaget intäkter på 64 miljarder Euro och sysselsatte cirka 134 000 anställda. Airbus erbjuder det mest omfattande utbudet av passagerarflygplan och är Europaledande gällande tankfartyg, strids-, transport- och uppdragsflygplan. Airbus är även ett av världens ledande rymd- och helikopterbolag och erbjuder de mest effektiva civila och militära rotorkraft-lösningarna i världen.

Snabbfakta

Citat