Sveriges kungapar besökte Airbus i Toulouse

Report this content

Under sitt statsbesök i Frankrike besökte kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia den europeiska flygplanstillverkaren Airbus och fick en visning av det allra senaste och mest moderna flygplanet A350 XWB.

Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia av Sverige ledde under sitt statsbesök i Frankrike en delegation av svenska företagsledare. Under besöket hos Airbus i Toulouse i södra Frankrike ackompanjerades kungen och drottningen av bland andra arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och energiminister Ibrahim Baylan samt statssekreteraren på det franska handelsdepartementet Carole Delga. De välkomnades av personaldirektören på Airbus Thierry Baril och Didier Evrard, vice vd och ansvarig för A350XWB- programmet.

Vid det nya flygplanet A350 XWB mötte kungen och drottningen en grupp svenska Airbus-medarbetare som de samspråkade med. Delegationen fick en visning av flygplanet under ledning av Didier Evrard. De gick igenom hela planet och in i cockpiten och blev förevisade det senaste och mest moderna flygplanet, A350 XWB, som flygs idag.

Kung Carl XVI Gustaf drottning Silvia framför en Airbus A350 XWB, under deras besök på Airbus fabrik i Toulouse i södra Frankrike.

Kungaparet besökte också ett av Airbus fem testflygplan av typen A350 XWB. Senare i december levereras det första trafikflygplanet till Qatar Airways. SAS har beställt åtta A350-900 som börjar levereras 2018 samt har en option på ytterligare sex plan.

Presskontakt:

Heidi Carpenter, +33 6 07 25 64

Robert Nyström, 070-567 49 04

Airbus är en ledande flygplanstillverkare med en mycket modern och omfattande familj av flygplan på marknaden, varierande i kapacitet från 100 till mer än 500 sittplatser. Företaget ligger i framkant med innovativa tekniker och erbjuder några av världens mest bränsleeffektiva och tysta flygplan. Airbus har sålt mer än 14 600 flygplan till mer än 370 kunder runt om i världen och har hittills levererat sammanlagt cirka 8 750 flygplan sedan det första Airbus-planet togs i bruk.