• Aircall AB/

Aktiemajoriteten i Aircall AB har förvärvats av MTU Gruppen A/S som är en norskägd aktör i mobilbranschen

Report this content

Det är nu klart att MTU Gruppen A/S blir ägare till cirka 75 procent av aktierna i Aircall AB. Genom förvärvet tillförs Aircall AB likviditet med drygt 100 miljoner kronor i form av utökat eget kapital och i andra former.

Aircall AB beviljades företagsrekonstruktion av Stockholms tingsrätt den 22 juni 2006 varvid tingsrätten förordnade advokat Guy Lofalk till rekonstruktör. Den rekonstruktionsplan som lades fram i tingsrätten den 12 juli 2006 har nu genomförts vilket innebär

• Aircall ABs verksamhet har kunnat bedrivas i oförändrad utsträckning under rekonstruktionen.

• Genom förvärv av Fotoquicks butiksrörelse har Aircall ABs butiksnät utökats med drygt 30 butiker och därigenom fördubblats.

• Aircall AB och Aircall Intressenter AB har träffat avtal med MTU Gruppen A/S om erforderligt kapitaltillskott uppgående till drygt 100 miljoner kronor för den fortsatta verksamheten.

• Aircall AB har träffat uppgörelse med sina tre största borgenärer om nedskriv¬ning av deras fordringar med 50 procent. Övriga borgenärer erbjuds full betalning den 15 januari 2007 av ursprungligt fakturerat belopp.

MTU Gruppen A/S är en norsk koncern som genom det två tredjedels ägda dotter¬bolaget Comhouse A/S äger Telebutikken och Klart Svar med totalt cirka 90 butiker i Norge. En tredjedel av aktierna i Comhouse A/S ägs av Telia-Sonera AB.

Aircall ABs styrelseordförande, Peter Enström, säger i en kommentar.

– Vi har tagit oss igenom rekonstruktionen och är starkare än någonsin. Vi ser nu fram emot att genomföra fusionen med Fotoquicks butiksrörelse för att bilda en stark, oberoende aktör på den svenska marknaden.

– Genom integrationen med fotobutikerna blir Aircall en betydande aktör på den svenska mobilmarknaden. Mobiler är inte längre bara telefoni utan har många funktioner såsom kamera, MP3-spelare, mailhanterare och handdator. Fackbutikerna kommer att spela en allt viktigare roll i den framtida mobiltelefonmarknaden med alltmer avancerade mobiler. Aircalls investering i ytterligare butiker känns därför rätt och ”vältimad”.

Stein Matre, huvudägare i MTU Gruppen A/S som är ny majoritetsägare i Aircall AB konstaterar:

– Genom fusionen med Fotoquicks butiks¬rörelse blir Aircall tillsammans med sitt systerbolag Comhouse i praktiken Nordens största oberoende butikskedja inom mobiltelefoni.

Rekonstruktionen har letts av rekonstruktören advokaten Guy Lofalk tillsammans med styrelseordföranden Peter Enström och vd Mats Brage. Under rekonstruktionen träffades som framgår ovan avtal med Fotoquick om förvärv av deras butiksrörelse innefattande drygt 30 butiker runtom i Sverige. Härigenom har Aircall ABs butiksnät i ett slag fördubblats till cirka 65 butiker. Genom avtalet med MTU Gruppen A/S har Aircall AB erhållit finansiering för förvärvet. Uppgörelsen med borgenärerna blev slutligt klar onsdagen den 18 oktober 2006.

Rekonstruktionen beräknas kunna vara avslutad inom loppet av 1-2 veckor men fusionen med Fotoquicks butiksrörelse och övriga åtgärder påbörjas omedelbart.

Eventuella frågor kan ställas till styrelseordförande Peter Enström, 0705-74 99 82, eller rekonstruktören Guy Lofalk, 08-402 15 30.

Stockholm den 18 oktober 2006

Aircall AB