Gula Sidorna i Halmstad blir interaktiv via streckkod

Report this content

Gula Sidorna i Halmstad blir interaktiv via streckkod Eniro och Logistep ansluter sig till AirClics och SDR:s gemensamma pilotprojekt Genvägen i Halmstad. Eniro planerar att ge ut ett särtryck av Gula Sidorna i Halmstad. Katalogen blir interaktiv och annonsörer kommer att kontinuerligt kunna uppdatera sin information. Genvägen startade i Halmstad under augusti förra året. Projektet går ut på att vidareutveckla användandet av streckkoder för att förenkla vardagslivet för alla Halmstads invånare. Av Halmstads 30.000 hushåll har cirka 4.000 beställt AirClics streckkodsläsare. -Eftersom Gula Sidorna är Sveriges största marknadsplats för köpare och säljare av varor och tjänster, känns det extra roligt att kunna komplettera katalogen med en ny användarfunktion. Via streckkodstekniken kan vi erbjuda våra användare utökade sökmöjligheter och annonsören möjlighet till frekvent uppdaterad annonsering, säger Rickard Jacobsson, marknadschef på Gula Sidorna. -Vi erbjuder ett enkelt sätt att öka interaktiviteten mellan företag, leverantörer och kunder. Att Eniro ansluter sig till Genvägen visar styrkan i vårt koncept, säger Khalid Qureshi, försäljningschef AirClic AB. Med hjälp av en streckkodsläsare från AirClic (f.d. Connect Things AB) kopplad till sin PC kan användaren läsa av streckkoder på annonser eller konsumentprodukter och direkt länkas till information på Internet. Användaren kan till exempel via en streckkod i Gula Sidorna länkas till en Internetsida. Där fyller han i vilken produkt som är intressant och får direkt ett kostnadsförslag i retur. Bolaget Logistep erbjuder översiktlig och enkel information om all form av hemelektronik. Genom Genvägen kommer Logistep kunna erbjuda Halmstadsborna ett nytt sätt att få tillgång till information om pris, funktioner och service för tekniska produkter. SDR Gruppen är Sveriges främsta företag inom direktreklam och direktmarknadsföring. SDR grundade projektet Genvägen tillsammans med AirClic under år 2000. Idag följer både svenska och internationella företag projektet Genvägen med stort intresse. Fler företag väntas ansluta sig till projektet, vilket är unikt i sitt slag i världen. Kontakt: Khalid Qureshi, försäljningschef AirClic AB Tel: 08-685 07 00 Mobil: 070-584 05 25 khalid.qureshi@airclic.com www.airclic.com Leif Hultman, affärsutveckling SDR Mobil: 0708-11 54 54 leif.hultman@sdrgruppen.se www.sdrgruppen.se Jonas Olsson, affärsutvecklare Eniro Tel: 0709-504350 jonas.olsson@eniro.com www.eniro.se För mer information om Logistep: www.logistep.se Högupplösta bilder finns på www.airclic.se. AirClic har utvecklat en teknik som länkar streckkoder till information eller applikationer på Internet. Med hjälp av en läsare kopplad till mobiltelefonen, PC:n eller handdatorn kan en användare nå specifik information kopplad till exempelvis en cd-skiva eller en medicinförpackning. Tekniken kan också användas för att komma direkt till ett företags affärs-, order- eller lagersystem. AirClic bildades genom sammanslagningen av amerikanska AirClic Inc. och svenska Connect Things AB i januari 2001. Båda bolagen var pionjärer inom streckkodsteknik och sammanslagningen har gjort AirClic världsledande. AirClics huvudägare är idag bolagen Symbol Technologies, Goldman Sachs, Ericsson samt Motorola som gemensamt har satsat 290 miljoner dollar för bolagets tekniska utveckling. Gula Sidorna ingår i Eniro, Norra Europas ledande leverantör av katalogtjänster i katalog-, cd- och flera online-format. Eniros portfölj innefattar lokala, regionala och företagskataloger. I Sverige utgörs katalogerna av Gula Sidorna, Din Del och Emfas. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT00910/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/10/20010510BIT00910/bit0002.pdf