Johan Rosenkvist tillträder som ny koncernchef för Airlog Group

Report this content

Svenske vd:n Johan Rosenkvist har utsetts till ny koncernchef för transport- och logistikföretaget Airlog Group. Den 1 maj efterträder han Christian Høy som går vidare för att utveckla nya affärsupplägg utanför Airlog-koncernen.

Christian Høy, som har lett Airlog Group sedan 2007, har beslutat att anta utmaningen att bygga upp ett IT-baserat Distribution/Express/E-commerce-bolag utanför koncernen.

− Sedan jag kom till Airlog Group 2007, har vi byggt upp en stark organisation med stor kompetens på många nivåer. Vi har en ny kundorienterad IT-plattform på väg in, och det är vid rätt tidpunkt som jag nu med glädje lämnar över stafettpinnen till Johan Rosenkvist. Han har bevisat att han är rätt man att föra Airlog Group vidare. Beslutet om att starta verksamhet utanför koncernen ligger helt i linje med våra ursprungliga planer och det kommer att bli en spännande resa på en mycket dynamisk och snabbväxande marknad, säger Christian Høy.

Johan Rosenkvist, 49 år, har lång och gedigen erfarenhet från logistikbranschen. Sedan 2008 är han vd för Airlog Sweden och det är en roll han även fortsatt behåller. Rosenkvist ser en ljus framtid för Airlog, och han vill ha en sund organisk tillväxt. Hans ambition är att företaget ska vara framtidens husspeditör, där Airlog kombinerar en mängd tjänster inom sjö, flyg, express och distribution för att ge kunderna exakt det de behöver.

− Vi vill utmana de stora ”fabrikerna” inom vår bransch och stå för nytänkande, flexibilitet och en mycket hög grad av kundanpassning. Vi bygger vår verksamhet utifrån och in snarare än inifrån och ut som många av våra konkurrenter gör, och kundens behov styr våra interna processer. Det är bara att se på resultatet av vår kundenkät, så blir det tydligt att vi gör mycket rätt redan idag. Eftersom vi vill vara helt transparenta mot våra kunder, publicerar vi även resultatet på vår hemsida, säger Johan Rosenkvist.

Airlog har sedan starten 1997 setts som en utmanare inom branschen. Ett mycket gediget arbete har lagts på att skapa en stark företagskultur där både kund och medarbetare är i fokus. Detta arbete kommer fortsatt att vara fundamentet för koncernen.

− Jag är väldigt stolt över att se hur vår verksamhet har utvecklats, och under Christians ledning har vi haft en mycket positiv tillväxt. I likhet med många andra branscher står även vår inför stora förändringar och för Airlog är det viktigt att vara med och driva utvecklingen framåt. Johan har med sina insatser för den svenska organisationen visat att han är rätt person för jobbet och det är ett bra läge att han nu tar ett större grepp om den totala verksamheten, säger Thomas Bonalumi, grundare och styrelseordförande för Airlog.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Rosenkvist, CEO
E-post: johan.rosenkvist@airloggroup.se
Thomas Bonalumi, styrelseordförande
E-post: thomas.bonalumi@airloggroup.se

Om Airlog Group
Airlog Group är den nordiska industrins oberoende logistikpartner för flyg, sjötransporter, express och tredjepartslösningar. Med ett väl utbyggt nät av servicekontor, terminaler och lager i Sverige, Danmark, Norge och Finland utmanar vi de största i branschen utifrån vår grundidé - personlig service och direktkontakt med våra kunder. www.airloggroup.com

Taggar: