• AirplusTV/

Svenska AirplusTV förvärvar Telecom Italia Medias betal-tv tjänster för digital marksänd TV i Italien.

Report this content

Svenska AirplusTV förvärvade igår La7 Cartapiu, den italienska betal-TV plattformen för marksänd TV. All verksamhet inom Telecom Italias affärsområde för betaltjänster för digital marksänd TV övergår därmed till AirplusTV:s italienska dotterbolag.

“Vi är väldigt glada att affären nu är klar, säger Håkan Ramsin, VD på AirplusTV. Italien är en av Europas viktigaste TV-marknader och den italienska verksamheten kommer att vara en av hörnstenarna i vår utrullning av digital marksänd betal-TV i Europa.”

Marksänd TV är den dominerande TV-plattformen i Italien och genom att utöka nuvarande erbjudande; fotbollsmatcher från Serie A och B, till ett bredare utbud av TV- kanaler är målsättningen för AirplusTV att bygga en stark marknadsposition i ett kommande, helt digitaliserat italienskt marknät.

Alla EU-länder kommer att genomgå en digitalisering av de marksända TV-näten före 2012, och detta skapar nya betal-TV möjligheter i ett flertal länder i Europa. AirplusTV har redan etablerat ett dotterbolag i Spanien för konsumentlansering under 2009, och planerar för ytterligare lanseringar i ett flertal europeiska länder.

“Digital marksänd TV kommer ta täten som betal-TV plattform under de närmaste åren och vårt affärskoncept bygger på våra framgångsrika nordiska erfarenheter, säger Håkan Ramsin. Det finns en jättepotential när mer än 100 miljoner hushåll kommer att ta emot digital marksänd TV inom 4 år och vårt mål är att vara en av de ledande
betal-TV operatörerna”

Nyckelpersoner och investerare i AirplusTV grundade också de framgångsrika nordiska pionjärföretagen inom marksänd betal-TV: Boxer (Sverige) och PlusTV (Finland) och utgår från dessa erfarenheter när Airplus TV nu etablerar sig i Europa.

Bakom AirplusTV står ägarna Investor Growth Capital (helägt dotterbolag till Investor AB), riskkapitalbolagen Provider Venture Partners (Sverige) och Constellation Ventures (USA) samt grundarna, 2TD Holding AB.