Ny luftrenare för astmatiker och allergiker

Report this content

Ny luftrenare för astmatiker och allergiker Airsonett AB presenterar nu en ny mobil luftrenare, Airsonett Airshower. Den är utvecklad för att skapa luft av renrumskvalitet i andningszonen. Genom att tillämpa avancerad teknik som används i industriella renrum tillförs renad luft direkt i en sittande eller liggande persons andningszon utan inblandning av omgivande förorenad luft. Traditionella luftrenare bygger på omblandning av rumsluften och först när partikelinnehållet i hela rummet minskats tillräckligt är luften bra i andningszonen. I ett normalt sovrum med stängda dörrar och fönster tar det då 8-10 timmar innan partikelkoncentrationen närmar sig acceptabel renrumsnivå i personens andningszon. Med Airsonett Airshower´s främre tilluftsdon placerat ovanför personens huvud uppnås detta inom ca 3 minuter (även om en dörr står öppen). Med stängda dörrar och fönster nås renrumsnivån i hela rummet inom ca 30 minuter i ett sovrum med sovande personer. Airsonett Airshower är en komplett mobil luftrenare, som ansluts till ett vanligt eluttag. Det som främst skiljer Airsonett Airshower från traditionella luftrenare är att den renade luftströmmen delas i två delar, en sval och en svagt värmd. Den svala (0,5-2 ºC under omgivande luft) släpps ut genom det främre tilluftsdonet och sjunker genom sin något högre vikt sakta ned över personens huvud. Samtidigt som ren oblandad luft når andningszonen så "sköljs" föroreningar bort från andningszonen. Den svagt värmda luften släpps ut genom det bakre tilluftsdonet och stiger långsamt upp mot taket där den breder ut sig och sedan långsamt sjunker (turbulensfritt) mot golvet och tar frisvävande partiklar med sig. Den nu förorenade luften förs längs golvet till Airsonett Airshowers luftintag och renas. Vid tester utförda i samarbete med Pegasus Lab har man kunnat påvisa en mer än 80-procentig reduktion av bl.a.hundallergener i andningszonen. Motsvarande värde för bra traditionella luftrenare är ca 25 procent. Ytterligare testresultat och produktinfo finns på företagets hemsida www.airsonett.se eller kan beställas på telefon 0431-40 25 90. Introduktionspriset för Airsonett Airshower är satt till 18.750 kr inklusive moms (15.000 exkl. moms). (högupplösta bilder finns att hämta under produkter på företagts hemsida www.airsonett.se ) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/29/20010829BIT00610/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/29/20010829BIT00610/bit0001.pdf