airteam startar kampanjen BJUSSA, bjuder vårdpersonal på lunch

airteam Sweden med dotterbolag inleder idag kampanjen BJUSSA. Syftet är att belysa vårdpersonalens professionella insats och tuffa arbetssituation i rådande pandemi. Arbets­passen med Covid-19-patienter är långa och krävande. Att hinna med toalett­besök, äta varm mat och ta en kopp kaffe är långtifrån självklart. Skyddsutrustning ska av och på – marginalerna är mycket små. Därför bjussar airteam vårdpersonal på ett flertal intensiv­vårds­enheter (IVA) i Sverige på varm lunch.

IVA:s sak – är vår sak
Kampanjen BJUSSA pågår inledningsvis mellan den 30 november och 7 december 2020. Förhoppningsvis kan initiativet inspirera andra företag till liknande engagemang. airteam fokuserar också på ventilation. Även om sjuk­vårdspersonalens arbete är avsevärt mer betydelsefullt och får omedelbara konsekvenser. Deras värdefulla insats är minst sagt livsviktig.

– Det känns viktigt att bidra till några av de personer som dagligen så professionellt utför detta viktiga jobb med Covid-19-patienter. Jag har tidigare själv jobbat många år i sjukvården, bl.a. inom akutsjukvården och vet hur stressigt det kan vara. Många vårdanställda får knappt en jultallrik, så det här känns självklart. Nu har vi dessutom en pandemi att hantera vilket komplicerar situationen avsevärt, säger Mikael Grawe, marknads- och kommunikationschef för airteam Sweden.

Hälso- och sjukvården kommer högst sannolikt att behöva hantera konsekvenserna av covid-19 under en lång tid framöver. Vårdköerna var stora redan före pandemin, och det är svårt att uttala sig om de exakta följderna. Dock vet vi redan idag att de uppdämda vårdbehoven kommer vara gigantiska. En vårdskuld som samma vårdpersonal ska hantera. Det minsta vi kan göra som företagare och medmänniskor är att belysa detta och bidra utifrån bästa kreativa förmåga.

– Ett mycket välkommet initiativ. Stort tack till airteam som ser och stöttar oss, både på min avdelning och på andra IVA-enheter i landet.  Ni hjälper oss att hjälpa, säger Jonas Renner, avdelningschef, Intensivvårdsavdelningen, Universitetssjukhuset Örebro.

Mat levereras till Skånes Universitetssjukhus, Universitetssjukhuset Örebro, Karolinska Sjukhuset Solna och Huddinge, Danderyds Sjukhus och Akademiska Sjukhuset i Uppsala.

Vi hoppas att även flera företag bjussar

Inget kan göra inget – alla kan göra allt.

För ytterligare information:

Mikael Grawe
Marknads- och kommunikationschef
airteam Sweden
mikael.grawe@airteam.se
070-520 08 04

Airteam är en nordisk leverantör av klimat- och ventilationslösningar, med en marknadsledande position på den danska hemmamarknaden och med stark tillväxt på den svenska marknaden. I airteam skapas värde genom en kundorienterad verksamhetskultur med duktiga och dedikerade medarbetare, som har starka relationer till kunder och leverantörer. Majoritetsägare av airteam är Ratos.