Mikael Grawe tillträder som marknadschef för airteam Sweden

airteam Sweden är en snabbväxande leverantör av klimat- och ventilationslösningar på den svenska marknaden. För att möta marknadens utmaningar och airteams behov har Mikael Grawe rekryterats som marknadschef, med tillträde 1 september 2020. Han kommer att ansvara för marknad och kommunikation samt ha fokus på strategisk försäljning. Mikael har tidigare arbetat många år som konsult inom reklam, marknad och kommunikation. Han föreläser även inom dessa specialområden samt stress och (o)hälsa.

airteam Sweden består sedan början av 2020 av fyra dotterbolag (Creovent, Luftkontroll Energy, Thorszelius samt airteam Stockholm Service) med geografisk närvaro i den expansiva Mälardalsregionen. Verksamheten ska växa genom nationell expansion, med initialt fokus på universitets- och storstäder i kombination med organisk tillväxt och utvalda strategiska förvärv. Till hösten 2020 startar airteam Syd upp i attraktiva Malmö- och Lundområdet. airteam ska finnas där attraktiva nyckelpersoner bor och verkar.

Mikael är civilekonom, medievetare och journalist. Han har en unik bredd och stark kompetens inom marknad, kommunikation och försäljning. Mikael har verkat mot ett flertal branscher, bl.a. byggsektorn, vilket medför att han är familjär med våra och branschens utmaningar. Dessutom har Mikael tidigare jobbat många år praktiskt inom och som konsult mot sjukvården, vilket gör att han på ett naturligt sätt kan tillföra de mjuka värden som är attraktiva för airteam och som det behövs mer av inom branschen. Med Mikael som marknadschef får bolagen ett modernt synsätt kring dessa prioriterade fokusområden.

”Det känns väldigt bra att vi lyckats rekrytera en marknadschef med den erfarenhet som Mikael besitter. Det är A och O att få in individer med rätt värderingar som kan bidra till koncernens kultur och föra vidare airteams DNA i vår nationella expansion. Mikael har en unikitet både i bredd och djup vilket gör honom till en nyckelspelare i organisationen. Han har ett naturligt fokus på lokal förankring och att alla människor är viktiga för organisationens framgång, säger Greger Gunnarsson, VD på airteam Sweden.”

”Jag är stolt och glad över att bli en del av detta härliga gäng. Vikten av inkludering, dagliga positiva beteenden och hur vi är mot varandra gör stor skillnad över tid. Det ska bli mycket roligt och spännande att få vara med på denna tillväxtresa, säger Mikael Grawe.

Nu har vi satt ytterligare en pelare i vårt team och vi fortsätter sökandet efter fler nyckelspelare som vill vara med och skapa en stark verksamhet inom inneklimat och ventilation i Sverige.

För ytterligare information:

Greger Gunnarsson, VD, airteam Sweden, 073-317 46 96
Mikael Grawe, Marknadschef, airteam Sweden 070-520 08 04 (bild)

Om airteam:
airteam är en nordisk leverantör av klimat- och ventilationslösningar, med en marknadsledande position på den danska hemmamarknaden och med stark tillväxt på den svenska marknaden. I airteam skapas värde genom en kundorienterad verksamhetskultur med duktiga och dedikerade medarbetare, som har starka relationer till kunder och leverantörer. Försäljningen för 2019 uppgick till 810 MDKK. Majoritetsägare av airteam är Ratos.