London har återtagit första platsen som svenskarnas favorit weekendresmål

Report this content

London är åter igen svenskarnas favorit när det gäller cityresor, det var över sju år sedan man toppade en sådan här lista. Berlins populäritet verkar inte ha något stopp och tog andra platsen med god marginal före Prag. Palma står också för en kraftig ökning jämfört med förra året.

Har London återtagit första platsen som svenskarnas favoritresmål?
- Ja det stämmer, lite överraskande faktiskt, säger Stefan Chatzopoulos, Airtours informationschef.

Varför då?
- Vi var ganska säkra på att Berlin skulle passera London under första halvåret, men trots att Berlin stod för en fantastisk ökning på 30% jämfört med förra året så ökade London med hela 23% vilket resulterade i att man knep första platsen. Främsta anledningen tror vi är att kapaciteten till London har ökat i kombination med att pundet ligger på historiskt låga nivåer jämfört kronan.

Vad hittar du annars för trender i vårens resande?
- Alla Italienska städer förutom Rom tappar ganska mycket jämfört med förra året, utan direktflyget till Bologna så är det kanske inte så konstig. Annars tycker jag det är roligt att se att Dubrovnik fortsätter att öka kraftigt. Även Lissabon ökar kraftig efter några års kräftgång. Palma visar också sin styrka och har nu nästan helt återhämtat sig efter förra årets ras. Totalt har det annars varit en fantastisk cityvår där resandet totalt sett ökat med 15%

Vad ser du för trender inför hösten?
- Tror faktiskt att Budapest och Aten kan komma bli hösten raketer. Annars tror vi på en fortsatt stark höst för både London och Berlin. Mest spännande ska bli och se vilken destination som är populärast vid årets slut

Första halvårets mest populära cityweekendresmål (2012 års placering inom parantes)

1.  London (2)
2.  Berlin (5)
3.  Prag (1)
4.  Paris (6)
5.  Rom (3)
6.  Barcelona (4)
7.  Istanbul (8)
8.  Palma (12)
9.  Malta (7)
10.  Dubrovnik (9)

Stefan Chatzopoulos
Sveavägen 25, SE-111 34 Stockholm OBS Ny adress!
Phone 46 (0)8 566 103 09 | Fax 46 (0)8 5660103 50

stefan@airtours.se | airtours.se | facebook.com/AirtoursSverige

Airtours innehar IATA-licens och resegaranti är ställd till kammarkollegiet (för år 2013 ca. 60 Mkr). 2012 transporterade Airtours 120.000 resenärer, hade en kundnöjdhet på 96,3% och 66,4% återkommande kunder. Efter 15 verksamma år har Airtours ännu inte visat en enda krona i förlust. Ansvarig researrangör enligt resegarantilagen: Nya Airtours City Breaks of Sweden AB, Sveavägen 25, 111 34 Stockholm. Organisationsnummer. 556558-5519. Moms/VAT-nr: SE556558551901. Styrelsens säte: Stockholm

Taggar:

Citat

Totalt har det annars varit en fantastisk cityvår där resandet totalt sett ökat med 15%.
Stefan Chatzopoulos