Världsledande AIT i Umeå köper två bolag

Report this content

Advanced Integration Technology Umeå AB (AIT Umeå) – med internationella kunder som Boeing, Airbus och Bombardier – rustar för framtiden och går samman med Umesvets och Umeå Industriteknik under namnet AIT Umeå.
– Vi vet att våra ägare i USA imponerats av det vi gjort här i Umeå de senaste tio åren och nu får vi chans att utveckla våra affärsområden för att bli ännu starkare, säger Peter Berntsson, VD på AIT Umeå.

AIT Umeå grundades i Umeå för tio år sedan och är ett helägt dotterbolag till amerikanska AIT. Bolaget arbetar med avancerad tillverkningsteknik för flygindustrin. År 2014 vann AIT Umeå exportpriset vid Umeågalan. Nu befinner sig bolaget i en expansiv fas, varför det slår sig samman med Umesvets och Umeå Industriteknik. Bolaget går från 10 anställda 2014 till 60 anställda 2016. Tillsammans utgör AIT Umeå tre nya affärsområden: mobila transportlösningar för tillverkande industri, industriautomation och svets.

– Sammanslagningen av dessa tre bolag gör att vi kan förena vår kompetens och bli en ännu starkare partner till alla våra kunder, regionalt och internationellt, säger Peter Berntsson, VD på AIT Umeå.

Världsledande inom tillverkningsteknik

Advanced Integration Technology bildades i Texas, USA, 1992 och är världsledande inom avancerad tillverkningsteknik för flygindustrin. Globalt sett arbetar cirka 600 personer i företaget, de flesta i USA och Kanada, men AIT finns också i Kina och Spanien samt i Umeå. AIT Umeå grundades 2006 och redan 2009 startade bolaget att producera maskiner på export. Umeåanläggningen utvecklar fordon för förflyttning av material. Det kan vara en transportvagn som flyttar en flygplanskropp in i lackeringshallen, verktyg för montering av flygplanets dörr-ram eller en automatisk vagn som bogserar planet. Från Umeå skeppas maskiner till kunder runt om i världen.

AIT Umeå flyttar in i nya gemensamma lokaler på 5 600 kvadratmeter. Platsen blir Kabelvägen 1 J på Västerlätt industriområde i Umeå.

För mer information, kontakta:
Peter Berntsson, vd AIT Umeå, 073-940 37 01 eller pberntsson@aint.com

www.aitumea.se