Aixia påbörjar pilotprojekt för utveckling av AI-baserad utbildningslösning

Report this content

Mölndal                                                                                      2024-10-11

Aixia har fått uppdraget att utveckla en avancerad AI-lösning för en ledande aktör inom utbildningssektorn. Projektet innebär utveckling av ett skräddarsytt generativt AI som ska skapa detaljerade lektionsplaneringar för utbildningsprogram. AI-lösningen kommer att pilot-testas för en specifik utbildning som påbörjas i januari 2025 och ska generera lektionsplaner baserade på befintliga kursplaner och kurslitteratur.

Detta projekt genomförs som en Proof of Concept (POC) med målet att säkerställa att AI-lösningen kan leverera högkvalitativa lektionsplaner som underlättar både planering och pedagogiskt arbete. På sikt planeras Aixias AI-lösning att kunna användas för flera ändamål, såsom att skapa kursplaner och generera testfrågor för elever.

Kundens CDO uttalar sig så här om samarbetet med Aixia och användandet av AI inom utbildningssektorn: ”Generativ AI ökar i hög takt och medför att vi tar klivet från möjlighet till självklarhet och det gäller hela vår sektor – hos våra deltagare, i våra system och i vår produktionskedja. Utmaningen ligger nu i att bryta okänd mark och gå från möjligheter till konkret implementation och att göra det med ett vågat och utforskande mindset där anpassningsmöjligheterna är en del av satsningarnas DNA. Aixia har förstått detta och svarat upp på ett kompetent sätt – arkitekturen är modulär, anpassningsbar, skalbar och byggd för en okänd framtid.”

Den lösning Aixia utvecklar kommer vara skalbar och modulär med stöd för flera språk, inklusive svenska och engelska. Projektet drivs i nära samarbete med kunden och omfattar resurser från båda parter. Kvalitetssäkringen av den AI-genererade informationen kommer att hanteras av kundens interna experter.

Projektet är ett viktigt steg mot att implementera AI-drivna utbildningslösningar som optimerar lärandeprocessen och banar väg för framtidens utbildningsteknik.

För mer info:

Mattias Bergkvist, VD
info@aixia.se
www.aixia.se

Aixia Group levererar IT-infrastruktur, drift och molntjänster. Idag arbetar bolaget med AI samt uppbyggnad av datacenter för utveckling inom AI. Utöver har bolaget egen utveckling av mjukvaror för ML Ops (machine learning operations) och hantering av Big Data. Aixia Group bedriver även utveckling inom applicerad AI inom industrisektorn för att öka automatiseringen av olika processer genom bland annat Machine Vision. Kunderna återfinns inom ett flertal branscher.