Akademibokhandeln fortsätter som huvudpartner till Berättarministeriet

Akademibokhandeln fortsätter som huvudpartner till Berättarministeriet i ytterligare tre år från 2024. Med samarbetet vill Akademibokhandeln fortsätta bidra till att Berättarministeriet kan ge barn möjlighet att uttrycka sig och bli trygga i det skrivna ordet.

Nu står det klart att Akademibokhandeln förblir huvudpartner till Berättarministeriet de kommande tre åren. Sedan 2021 har Akademibokhandeln bidragit till att finansiera Berättarministeriets verksamhet och genomfört informationskampanjer för att värva fler volontärer till de utbildningscenter som Berättarministeriet driver.

Just värvandet av volontärer bland Akademibokhandelns kunder har varit väldigt lyckosamt, där totalt över 200 volontärer nyregistrerat sig i samband med att Akademibokhandeln skickat ut e-brev till medlemmarna.

– Det är ett naturligt samarbete för oss, som har stort fokus på läsglädje och läsfrämjande. Läsförmåga och möjligheten att uttrycka sig hänger ihop. Vi vet också att våra kunder är samhällsmedvetna och vill göra skillnad, och det syns tydligt i hur många som valt att bli volontärer hos Berättarministeriet, säger Cecilia Helsing, marknads- och kommunikationschef på Bokusgruppen.

För Berättarministeriet är möjligheten att nå ut till fler en viktig del av partnerskapet med Akademibokhandeln.

– Vi ser fram emot fortsatt samarbete med Akademibokhandeln. Vi delar samma värdegrund och mål om att alla barn ska kunna lämna grundskolan med gymnasiebehörighet och kunna forma sitt liv. Samarbetet med Akademibokhandeln stärker Berättarministeriet uppdrag, vi har dem att tacka för en stor tillströmning av volontärer som bidrar till att barnen möter engagerade vuxna, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare Berättarministeriet.

Mer om Berättarministeriet:

Berättarministeriet verkar för att minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång genom att stötta lärare och elever i skolor med högt socioekonomiskt index i den dagliga undervisningen. Det görs genom kompetensutvecklande stöd till lärare och kostnadsfria skolprogram som lockar eleverna, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet. Programmen genomförs i klassrummet med hjälp av lärarhandledning, elevmaterial, artefakter, filmer och brev som skickas till klassen. Skolprogrammen kan inledas med besök på något av utbildningscentren – i Husby och Hagsätra i Stockholm, i Gamlestaden i Göteborg och på Värnhem i Malmö. Alla Berättarministeriets skolprogram utgår ifrån läroplanen och är ämnesövergripande. Läs mer.

För ytterligare information, vänligen kontakta Alexandra Fröding, kommunikations- och pr-ansvarig, via alexandra.froding@bokusgruppen.com

I 95 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln ingår i Bokusgruppen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.