Akademibokhandeln och Burde Publishing minskar svinn i samarbete med Erikshjälpen

Under 2023 genomförde Akademibokhandeln, Burde Publishing och Erikshjälpen ett test där kalendrar med påbörjad datering skänktes vidare från ett urval av Akademibokhandelns butiker till Erikshjälpen för försäljning i deras butiker. Nu blir upplägget permanent och kommer under 2024 att omfatta alla Akademibokhandelns butiker.

När datummärkningen i kalendrar har påbörjats blir produkterna utmanande att sälja i bokhandeln, där den största försäljningsperioden infaller innan och i början av kalenderns livstid. Kalendrar som det inte längre finns efterfrågan på i bokhandeln har tidigare makulerats och därefter kasserats. Under 2023 genomfördes ett test där kalendrarna i stället skänktes till Erikshjälpen för försäljning i deras butiker.

Efter ett mycket positivt utfall, med stor försäljning hos Erikshjälpen, kommer upplägget under 2024 att bli permanent och omfatta alla Akademibokhandelns butiker.

– Vi har ett tydligt hållbarhetsmål om att eliminera avfall. Att minska svinn är ett viktigt led i det. Vi är väldigt nöjda över det här samarbetet med Burde och Erikshjälpen. På det här sättet förlänger vi livslängden på kalendrarna och de kommer till användning för många fler, säger Cecilia Oseroff, hållbarhetsansvarig och kategorichef för övrigt sortiment på Bokusgruppen.

För Erikshjälpens 50 butiker bidrar samarbetet också till ett ekonomiskt överskott som stöttar deras viktiga arbete.

– Vi är glada om vi tillsammans kan minska svinnet på redan tryckta kalendrar, samtidigt som vi har möjlighet att erbjuda våra kunder bra produkter. I förlängningen stärker samarbetet ett ekonomiskt överskott som bidrar till Erikshjälpens barnrättsarbete i Sverige och världen, säger Cathrine Kylesten, hållbarhetschef på Erikshjälpen Second Hand.

För Burde är initiativet ett led i att minska andelen oanvända kalendrar.

– Som tillverkare av kalendrarna är vi väldigt positiva till detta initiativ, ett ytterligare led i vår målsättning att minska andelen oanvända kalendrar av den totala produktionsvolymen. Som bonus får Erikshjälpen ökade intäkter till sitt viktiga arbete, säger Christian Wallin, COO.

Kalendrarna skickas till Erikshjälpen i slutet av mars. De kalendrar som blir kvar efter Erikshjälpens försäljning skickas till auktoriserade återvinningscentraler.

För ytterligare information, vänligen kontakta Cecilia Oseroff, hållbarhetsansvarig och kategorichef för övrigt sortiment på Bokusgruppen, via cecilia.oseroff@bokusgruppen.com.

I 94 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln ingår i Bokusgruppen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.