Akademibokhandeln ökar återbruket av böcker med ny tjänst

Bokomloppet är Akademibokhandelns nya tjänst för att öka återanvändning och återvinning av böcker. Kunder kan lämna in böcker till sin lokala bokhandel i utbyte mot ett presentkort.

Bokomloppet, Akademibokhandelns nylanserade tjänst, gör det möjligt för Akademibokhandelns kunder att lämna in böcker på sin lokala Akademibokhandel i utbyte mot ett presentkort.

Böckerna som lämnas in säljs vidare via en samarbetspartner. De böcker som inte kan säljas vidare lämnas in till välgörenhet eller återvinning. Tjänsten bidrar förutom till kundnytta också till ökad återanvändning och återvinning av böcker, något som är en viktig del i Bokusgruppens hållbarhetsarbete.

– Att sälja begagnade böcker som privatperson kan vara svårt. På det här sättet kan kunderna på ett enkelt sätt få ut något av böcker de inte längre vill behålla. Samtidigt bidrar vi till att böckerna får ett längre liv, antingen genom att de säljs vidare, doneras till välgörenhet eller i sista hand går till återvinning, säger Johan Junehed, försäljningschef på Akademibokhandeln och Bokusgruppen.

Kunden kan enkelt värdera böckerna online och får därefter ett värderingskvitto. I butiken bekräftas böckernas skick och kunden får sedan ett digitalt presentkort.

Läs mer om Bokomloppet på https://www.akademibokhandeln.se/bokomloppet.

För ytterligare information, vänligen kontakta Alexandra Fröding, kommunikationsansvarig Bokusgruppen, via alexandra.froding@bokusgruppen.com

I 95 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln ingår i Bokusgruppen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.