Akademibokhandeln satsar på interaktiv liveshopping på akademibokhandeln.se

Liveshopping växer som fenomen och nu tar Akademibokhandeln konceptet till akademibokhandeln.se tillsammans med Bambuser. Med liveshopping online utforskar Akademibokhandeln framtidens bokhandel och erbjuder en digital butiksupplevelse där kunderna kan möta den kunniga butikspersonalen på ett nytt sätt.

Akademibokhandeln fortsätter att utöka sitt digitala erbjudande och tar ytterligare ett steg i att föra samman fysisk och digital handel. Nu lanseras liveshopping online tillsammans med livevideobolaget Bambuser. Liveshopping ger kunderna ett digitalt alternativ till den upplevelse de vanligtvis får i butik med personliga möten, tips, råd och inspiration.

På Akademibokhandeln.se kan kunderna följa livesändningar med butikspersonal och andra profiler. Sändningarna har en integrerad köpfunktion och kunderna kan enkelt handla de varor som presenteras. Via en chattfunktion går det att ställa frågor och diskutera.

Att butikspersonal tar plats i sändningarna är ingen slump – liveshopping är ett sätt att föra den fysiska butiken till en digital arena.

– Vi tror att liveshopping är ett riktigt bra sätt för oss att interagera med kunderna digitalt när vi nu inte kan göra det i fysisk butik i lika stor utsträckning. Vår butikspersonal är otroligt kunnig och vi vill att kunderna ska få ta del av all den kunskapen. Vi kommer också att bjuda in andra profiler som kan dela med sig av tips till kunderna. Vi vill helt enkelt fortsätta sprida läsglädje till både gamla och nya kunder, säger Maria Backlund, Marknadschef på Akademibokhandeln.

Bambuser fram emot att utveckla den digitala bokhandeln tillsammans med Akademibokhandeln.

– Vi är oerhört glada att samarbeta med Sveriges ledande bokhandelskedja och är övertygade om att Akademibokhandeln, som är en pionjär inom sin nisch, kommer att bana vägen för hur Live Video Shopping blir en naturlig del av den digitala bokhandeln framgent, säger Sophie Abrahamsson, Chief Commercial Officer på Bambuser.

Första livesändningen är planerad till den 10 december klockan 18:30 och går att följa på akademibokhandeln.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Backlund, Marknadschef Akademibokhandeln: maria.backlund@bokhandelsgruppen.se

I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pusselMed visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Akademibokhandeln ingår i Bokhandelsgruppen och ägs av Volati AB och företagsledningen. Mer information: www.akademibokhandeln.se

Citat

Vi tror att liveshopping är ett riktigt bra sätt för oss att interagera med kunderna digitalt när vi nu inte kan göra det i fysisk butik i lika stor utsträckning. Vår butikspersonal är otroligt kunnig och vi vill att kunderna ska få ta del av all den kunskapen. Vi kommer också att bjuda in andra profiler som kan dela med sig av tips till kunderna. Vi vill helt enkelt fortsätta sprida läsglädje till både gamla och nya kunder.
Maria Backlund, Marknadschef