Akademibokhandelns buss sprider läsglädje i Sommarsverige

Den 21 juni rullar Akademibokhandelns sommarbuss ut i landet. Under parollen ”På väg mot sagolika äventyr” kommer bussen att under drygt tre veckor och på 15 stopp förgylla semestern för landets barnfamiljer. På bussen finns ett noga utvalt sortiment för läsning, spel och lek under soliga och regniga dagar. Dessutom bjuder Akademibokhandeln på roliga aktiviteter för barnen.

Med start vid Pite Havsbad 21 juni och slutstation Göteborg 13 juli ger sig Akademibokhandelns buss ut på en resa genom Sverige. Bussen har ett kurerat sortiment av böcker, spel och lek för barn i alla åldrar. Sortimentet är utvalt för att fylla semesterfirares behov av lättsamma och avslappnande tidsfördriv. Vid varje stopp erbjuder Akademibokhandeln roliga aktiviteter för barnen, till exempel tipsrundor, besök av barnbokskaraktärer, pyssel och mycket mer.

Bussen är ett sätt för Akademibokhandeln att möta kunderna där de befinner sig, uppmuntra till lek och kreativitet och lyfta frågan om barns läsning. Läsning öppnar många dörrar i ett barns framtida liv. Men under sommarlovet kan det lätt uppstå ett glapp i läskunskap mellan de barn som fortsätter läsa och de som tar en paus. Med bussen vill Akademibokhandeln uppmuntra barn att knäcka läskoden, hitta sin läslust och hålla läsningen igång under sommarlovet. Bussen är helt enkelt en skjuts på vägen – mot ett liv fyllt av sagolika äventyr i böckernas värld.

Med det utvalda sortimentet för både barn och vuxna hoppas också Akademibokhandeln sprida läsglädje på nya platser. Bussen besöker både semesterorter och större städer – på så vis får många chansen att ta del av aktiviteterna och utbudet, oavsett om semestern firas hemma eller vid stranden.

–  Även i år semestrar de flesta hemma i Sverige. Med bussen hoppas vi att vi kan sätta fokus på barns läsning och vara en mötesplats för semestrande barnfamiljer. Förhoppningsvis bidrar vi till sommarlovskänslan både i städer och i semesterorter, säger Maria Backlund, Marknadschef på Akademibokhandeln.

Bussen har Akademibokhandelns röda färg och arrangeras tillsammans med Gigstr och i samarbete med Bonnier Carlsen och Rabén & Sjögren.

Här är alla stopp för Akademibokhandelns pop up-buss:

21 juni           Pite Havsbad, Piteå

23 juni           Siljansbadets Camping, Rättvik

24 juni           Liljeqvistska parken, Borlänge (preliminär plats i Borlänge)

29 juni           Rålambshovsparken, Stockholm (preliminär plats i Stockholm)

30 juni           Nickstabadet, Nynäshamn

2 juli              Vilsta Camping, Eskilstuna

3 juli              First Camp Kolmården, Kolmården

5 juli              Västervik Resort, Västervik

6 juli              Böda Sand, Öland

7 juli              Sonjas Camping, Öland

9 juli              Borstahusen, Landskrona

10 juli            Pildammsparken, Malmö (preliminär plats i Malmö)

11 juli            Båstad Camping, Båstad

12 juli            Varberg (plats annonseras inom kort)

13 juli            Slottsskogen, Göteborg (preliminär plats i Göteborg)

Mer information och uppdateringar kring respektive stopp, sortimentet och aktiviteterna finns på Akademibokhandelns hemsida.

För mer information vänligen kontakta:
Maria Backlund via maria.backlund@bokhandelsgruppen.se
Alexandra Fröding via alexandra.froding@bokhandelsgruppen.se.

I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln (bolag Bokhandelsgruppen) ingår i Bokusgruppen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.