Carl och Karin Larsson bakom Akademibokhandelns nya kollektion

I början av maj lanseras årets designsamarbete på Akademibokhandeln. I år är det en exklusiv kollektion där motiv från Carl och Karin Larsson pryder bland annat anteckningsböcker, pussel och kalendrar under Akademibokhandelns eget varumärke Kollektion Stora A.

I samarbetet kommer kunderna hitta motiv från konstverk av Carl Larsson och textilkonst från Karin Larsson. De utvalda motiven som finns på produkterna kommer primärt från tavlorna ”Sommar i Sundborn”, ”Trädgårdsscen från Marstrand” samt Karins textilmönster ”Kaninblomster”.

- Vi är så stolta över att se två av våra mest kända och folkkära konstnärer på våra produkter. Vi hoppas och tror att våra kunder kommer att uppskatta det lika mycket som vi, säger Cecilia Oseroff, Kategorichef på Bokusgruppen.

Carl och Karin Larsson var verksamma i sekelskiftets Sverige. Deras konstnärskap verkade i stark symbios, bland annat genom att Karin skapade textilierna och miljöerna som Carl sedan avbildade i sina målningar. Genom sina konstgärningar har de blivit två av Sveriges mest kända kreatörer.

- Att få utforma och producera produkterna i Akademibokhandelns designsamarbete med motiv från Carl och Karin Larsson är en milstolpe för Bookmark. Och genom att knyta ett så inspirerande projekt till en ledande titel som Ett hem: Carl & Karin Larssons värld skapas en unik möjlighet att nå ut, säger förlagschef Claes Ericson.

Akademibokhandeln har sedan tidigare haft designsamarbeten med bland andra Efva Attling, Lisa Larson och Mattias A. Klum. Samarbetena är ett sätt att lyfta svensk design och att samtidigt överraska och inspirera kunder med unika motiv som endast finns att tillgå under en viss period.

Serien är utvecklad i samarbete med Bookmark förlag och Carl Larsson-gården via Rights & Brands. Produkterna kommer att finnas exklusivt i Akademibokhandelns butiker och på akademibokhandeln.se från 4 maj.

För ytterligare information, vänligen kontakta Susanna Gyllenbåga, presskontakt, via susanna.gyllenbaga@bokusgruppen.com