Factfulness är årets mest sålda bok hos Akademibokhandeln

Bokåret 2018 börjar gå mot sitt slut och hos Akademibokhandeln är Hans Roslings ”Factfulness” årets i särklass bäst säljande bok. Även Roslings självbiografi ”Hur jag lärde mig förstå världen” och Leif GW Perssons självbiografi ”Professor Wille Vingmutter” finns på årets topplistor inom respektive kategori.

– Hans Roslings bok speglar verkligen samtiden, det är en given förstaplats och en bok som haft en stark efterfrågan under lång tid. I den rådande tidsandan som är ansatt av fake news verkar vi vara många som vill läsa mer riktiga fakta, säger Anna Austin, kategorichef böcker på Bokhandelsgruppen i Sverige AB.

Generellt råder en trend inom ”intelligent non-fiction” i år vilket är facklitterära böcker som bidrar till fördjupad kunskap inom diverse ämnen. På barnsidan är det däremot detektiver, superhjältar och rebelltjejer som gäller.

– Böcker om barndetektiver säljer bra. ”Handbok för superhjältar”-serie fortsätter sitt segertåg och ”Godnattsagor för rebelltjejer” – bok 1 och 2 – hör till de titlar som hamnar under julgranarna i år, tror Anna Austin.

Akademibokhandeln har dukat upp ett julbord för alla smaker både i butik och på akademibokhandeln.se för att vara den självklara julklappsdestinationen. Läsupplevelsen är den perfekta julklappen och med en bred utgivning under hösten samt mycket nytt i det övriga sortiment rustar Akademibokhandeln för en stark julhandel.

– Med mindre än en vecka kvar till julafton laddar vi med aktiviteter, ett enastående sortiment och personlig service för att så många som möjligt ska välja böcker, spel och pyssel från oss hela vägen fram till julafton. Vi guidar alla till en jul full av läsglädje och kreativitet, avslutar Anna.

Se topplistorna i bilaga till detta pressmeddelande.

För ytterligare info, vänligen kontakta: Malin Hultgren, presskontakt, tel. 072-702 35 26