I höst vill vi slå vårt eget rekord i läsning!

Efter att länge ha arbetat med läsinspiration för barn vände sig Akademibokhandeln förra året för första gången till skolklasser och lärare med en lästävling som lockade många barn och unga att läsa. Tillsammans plöjde ca 7 500 elever böcker i 22 440 timmar. Nu står Akademibokhandeln i startblocken för att tillsammans med alla barn och lärare slå förra årets rekord.

I samband med skolstarten går startskottet för årets lästävling för elever i årskurs 1-3. Tävlingen går ut på att färglägga en tävlingsposter i takt med att klassen läser. Varje gång en elev har läst i 60 minuter får hen färglägga en bok på postern. När posterns alla 60 böcker är färglagda kan klassen vara med och tävla med sitt bästa tips om hur man kan göra läsningen rolig.

Vinnarklassen belönas med en stor kreativ klasslåda fylld med läsning och skoj. Totalt tio klasser vinner dessutom böcker och glass. I förra årets lästävling deltog 374 skolklasser, eller ca 7 500 elever. De läste tillsammans 22 440 timmar eller ca 935 dygn!

- Vi vet att varje timme räknas. Ju fler barn som kan knäcka läskoden och upptäcka läsglädje desto bättre. Böcker och läsande öppnar nya världar och ger förutsättningar för ett livslångt lärande på så många plan. Böcker är grunden för läsutveckling, språk- och skrivförmåga och något vi verkligen vill vara med och bidra till, säger Cecilia Helsing på Bokusgruppen.

Lästävlingen är en del av Akademibokhandelns läskampanj mot grundskolan där lärare erbjuds verktyg för att göra läsningen lustfylld för eleverna. Bl a kan lärare utan kostnad beställa ett startkit för att arbeta med Läsborgarmärket och delta i höstens lästävling. Startkitet innehåller även annat material så som läspyssel och en inspirationsfolder.

Läsborgarmärket är ett stimulerande komplement till den vanliga läsundervisningen med utmärkelser efter antal lästa böcker. En uppmuntran för den som just knäckt läskoden och kämpar för att få flyt i läsningen.

Mer information finns på https://www.akademibokhandeln.se/lasborgarmarket. Här kan även lärare beställa startkit för att jobba med Läsborgarmärket och delta med sin klass i höstens lästävling.

Några av Akademibokhandelns lästips för läsglädje hösten 2022:

För barn 6-9 år

Molly är bäst av Siri Spont

Handbok för superhjältar 7: Tillbaka av Elias och Agnes Våhlund

Sveriges fantastiska historia - Vikingatiden av Fabian Göransson

För barn 9-12 år

Tänk som en forskare av Emma Frans

Hjärta av Glas av Ingelin Angerborn

Asynja: Frejas svärd av Elisabeth Östnäs

För ytterligare information, vänligen kontakta Susanna Gyllenbåga, presskontakt, via susanna.gyllenbaga@bokusgruppen.com

I ca 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln ingår i Bokusgruppen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.