Karin Smirnoff tolkar Att läsa är att resa för Akademibokhandeln

Varje år tolkar stora svenska författare Att läsa är att resa på Akademibokhandelns presentpapper. I år är det Karin Smirnoff och Maria Nilsson Thore som skriver texten till respektive formger varsitt presentpapper.

Karin Smirnoff debuterade med boken Jag for ner till bror och har hyllats för sin Jana Kippo-trilogi. Nu har hon skrivit texten på Akademibokhandelns nya presentpapper. Det är en text om att längta.

– Som med det mesta jag skriver finns en grundtanke. Sedan drar orden iväg som de vill. Allas vår längtan är så tydlig just nu. Vi ska bara över ett hav först, säger Karin Smirnoff.

Maria Nilsson Thore har skrivit och illustrerat flera barnböcker, bland annat den älskade barnboksserien Alla tre. Hon illustrerar även andra författares texter. På Akademibokhandelns presentpapper för den yngre målgruppen visar hon upp några av de karaktärer vi lärt känna i hennes böcker.

– Det kändes roligt att låta mina bokkaraktärer befinna sig bredvid varandra läsande varsin bok. Nära varandra, men uppslukade av varsin värld. Ett mycket trevligt sätt att umgås på. Kanske läser de om varandra? Säger Maria Nilsson Thore.

Att läsa är att resa har tidigare tolkats av en rad stora svenska författare, som Klas Östergren, Mari Jungstedt, David Lagercrantz och Viveca Sten. Under åren har alltså många av alla de presenter som sålts på Akademibokhandeln slagits in med en vacker text eller illustration.

– Akademibokhandeln är en presentdestination och vårt presentutbud och unika presentpapper uppskattas enormt av våra kunder. Att låta författare tolka Att läsa är att resa på våra presentpapper är ett bra sätt både att lyfta våra svenska författare och att låta känslan av bokhandel följa med hela vägen från butik till mottagaren av presenten – oavsett om själva presenten är en bok eller något annat från vårt sortiment, säger Maria Backlund, Marknadschef på Akademibokhandeln.

De nya presentpapperen börjar rulla ut till Akademibokhandelns butiker från och med mitten av mars. För mer information vänligen kontakta Maria Backlund, Marknadschef på Akademibokhandeln, via maria.backlund@bokhandelsgruppen.se.

I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Akademibokhandeln (bolag Bokhandelsgruppen) ingår i Bokusgruppen, som ägs av Volati och delar av företagsledningen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.

Citat

Akademibokhandeln är en presentdestination och vårt presentutbud och unika presentpapper uppskattas enormt av våra kunder. Att låta författare tolka Att läsa är att resa på våra presentpapper är ett bra sätt både att lyfta våra svenska författare och att låta känslan av bokhandel följa med hela vägen från butik till mottagaren av presenten – oavsett om själva presenten är en bok eller något annat från vårt sortiment.
Maria Backlund, Marknadschef